Lærerne Elisabeth Eilschou Holm og Rodney Jørgensen sang for og gav den maksimal gas med læse-boogie-woogie sammen med Den Classenske Legatskoles 450 elever. En kollega har hæklet Rodney Jørgensens bogbukser.Foto: Bo Tornvig
Bøgernes undergrundsbevægelse breder sig
FN's internationale læsedag blev fejret på mange skoler 8. september. I København tog lærere og elever på en hel skole læsedagen til et nyt niveau, da de drog ud i det offentlige rum med bøger i hænderne.
Kan man holde motionsdag for hele skolen, kan man også holde læsedag.
Annonce:
På Den Classenske Legatskole i København mødtes alle elever med en bog i hånden i skolegården fra morgenstunden til opvarmnings-boogie-woogie med teksten “Jaaa, vi kan lide at læse”.
Derfra strøg klasserne i hver sin retning ud i byen for at læse i det offentlige rum.
Dansklærer Elisabeth Eilschou Holms 4. klasse læste sig en tur rundt med metroringen.
Hun blev før sommerferien dybt inspireret af forfatter Josefine Ottesens læsemanifest #læsdigfri, der opfordrer læsere til at starte en undergrundsbevægelse, hvor man læser i det offentlige rum for at smitte andre til at vælge bogen frem for skærmen.
Annonce:
Elisabeth Eilschou Holm har arrangeret aktivistisk læsning med sin klasse ad flere omgange, og til den internationale læsedag 8. september havde hun fået hele skolen med på ideen.
Læsemanifestet, som begejstrer
Forfatter Josefine Ottesens læsemanifest “Bøger befrier – læs dig fri” blev startskuddet til dansklærer Elisabeth Eilschou Holms arbejde med aktivistisk læsning.
Her er et uddrag af manifestet, som hun læste op for sin 4. klasse på Den Classenske Legatskole i København. Eleverne blev lige så engagerede som hun.
“I begyndelsen vil ‘Bøgerne befrier ‘ være en undergrundsbevægelse. Den vil begynde der, hvor vi allerede er: Du kommer ind i et togsæt og spotter lynhurtigt, hvem der sidder med en bog mellem hænderne. Du har lyst til at sætte dig hen ved siden af læseren, lyst til at vide, hvad de læser. Måske prøver du faktisk, om du kan skimme titlen.
Men i stedet for bare at tage den nærmeste ledige plads, som du nok gør i dag, forsøger du at få plads tæt på de andre læsere. Da du sætter dig, ser de hurtigt op. Ved synet af din bog smiler de hurtigt, og du smiler tilbage. En dag er der en, der læner sig frem mod dig og hvisker: ‘Bøger befrier! ‘ Du former hænderne som en bog foran dig og hvisker tilbage: ‘Læs dig fri! ‘”
Læs mere om dansklærerens og elevernes møde med forfatteren bag læsemanifestet