Dansklærer Joan Eriksen har selv boet 11 år i Grønland, så hun har privatfoto, skind, fedtstensfigurer og perlebroderi med, når hun fortæller om landet, kulturen og sproget.

Selvfølgelig er det vigtigt, at vi dansklærere også har Grønland på skemaet

Rigsfællesskabet blev sat på historiekanon forrige år. Men er det også en forpligtelse for dansklærerne at undervise i Grønland? Formuleringen i Fælles Mål er elastisk. 

Offentliggjort Sidst opdateret

”Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab”. 

Sådan står der i stk. 3 af danskfagets formål. Derfra bliver det tydeligt pindet ud på flere klassetrin, at eleverne skal have viden om svensk og norsk og faktisk også kunne kommunikere med nordmænd og svenskere. 

Men ikke flere ord om Grønland og Færøerne.

Rigsfællesskabet kom i juni 2024 med som selvstændigt punkt i kanon for faget historie, men i dansk er det altså op til den enkelte lærer, hvor meget man vil gøre ud af Grønland.

I 2019 kom Børne- og Undervisningsministeriet med en undersøgelse af børn og unges viden om og forhold til Grønland. Her kunne folkeskoleelever kun svare rigtigt på cirka halvdelen af spørgsmålene om Grønland. Det, de vidste mest om, var Grønlandsk natur og klima – altså det naturfaglige. 

Spørgsmål om Rigsfællesskabet og Grønlandsk kultur og historie, som kunne høre til i danskfaget, stod det dårligere til med.

Vi er en del af hinandens historie

For dansklærer Joan Eriksen er der ingen tvivl om, at Grønland hører til på danskskemaet. 

Hun boede 11 år i Grønland, før hun blev lærer, og hun har undervist i grønlandsk kultur og fauna både i sine egne klasser i de godt ti år, hun arbejdede som folkeskolelærer. 

I dag tager hun ud på skoler og holder oplæg om det ved siden af sit nuværende arbejde som brodøse.

”Jeg synes, det er supervigtigt, at eleverne lærer om Grønland. Danmark og Grønland har haft et fællesskab i mange, mange år. Vi er en vigtig del af hinandens historie. Mange danskere har boet og arbejdet i Grønland og omvendt, og måske skal eleverne også en dag selv til Grønland og bo eller arbejde”, siger hun.

Dertil kommer, at landet med Joan Eriksens ord er ’helt fantastisk’.

Hjælp til at undervise om Grønland

Joan Eriksen har på sin hjemmeside et væld af skoleopgaver til fri download for kolleger. Her er hendes tema om Grønland.

Danskmaterialer fra eller om Grønland anbefalet af andre dansklærere i facebookgrupper:

’Ivalu’ af Morten Durr og Lars Horneman

Spoken word digt om ordet eskimo 

“Ivalus sommer” af Mette Klint.

Månemanden og andre fortællinger fra Grønland af Gunvor Bjerre

Myterne: Festens Gave, Hullet i Himlen, Pigen som søgte Havets mor

Min bedste vens historier fra Grønland 

Mindedigtet om Knud Rasmussen: 'Det er Knud som er død'

Det grønlanske band Sume 

Den grønlandske sanger Josef Tarrak Petrussen – fx sangen Tupilak 

Filmen Kampen om Grønland 

Forløb om Grønland på verdensmaalene.dk 

”Der er utroligt fascinerende. Min mand og jeg skulle bare have været deroppe i to år, men vi glemte at tage hjem. Man bliver så imponeret over, hvad grønlænderne kan. Både håndværksmæssigt, når de er ude og fange og som folk i det hele taget”.

Hun mener, at det er vigtigt, at lærerne er klædt godt på til at undervise i det, så der ikke opstår misforståelser.

”Jeg kan høre, når jeg er ude og fortælle, at eleverne og nogle gange også lærerne har svært ved at forstå, at man fx ikke bare kan tage en bil eller et tog og køre til den næste by. Afstandene er ekstreme, og det kræver, at man sætter det i perspektiv, for at man rigtigt forstår det”.

Deler sine opgaver om Grønland med kollegerne

Da Joan Eriksen og hendes mand rykkede teltpælene op for at tage til Grønland, var de drevet af nysgerrighed og lysten til at møde den grønlandske befolkning. 

De boede i byen Paamiut, som ligger et døgns sejlads fra Nuuk og huser 2.000-2.500 beboere. Her startede hun sin egen forretning som autodidakt buntmager. Hun syede tøjdyr, vanter og handsker af skind. 

Da deres søn skulle i overbygningen, rejste de tilbage til Danmark, hvor hun tog læreruddannelsen og underviste ti år i folkeskolen. 

Allerede under uddannelsen begyndte hun at lave undervisningsmaterialer, som hun lagde op på sin hjemmeside til gratis brug for kollegerne.

”Jeg skulle jo samle dem et sted, og så kunne mine kolleger jo lige så godt få glæde af dem også. I dag ligger der over 7.000 materialer, som andre kan bruge, og et helt tema om Grønland”, fortæller hun.

Her er både opgaver til dansk om Grønland og til de praktiske fag, for hun har også linjefag i håndarbejde og billedkunst, og hun har lavet masser af grønlandsk håndarbejde. 

Og netop de fysiske ting er en vigtig del af hendes egen undervisning om Grønland.

”Da jeg selv underviste, og også når jeg tager ud og holder oplæg på skoler i dag, har jeg masser af ting med – skind fra en lang række dyr, den nationaldragt, jeg selv har syet til min datter, perlebroderier, kranier og figurer. Det betyder rigtigt meget for eleverne, at de kan mærke på tingene og få en fysisk fornemmelse, mens jeg fortæller”.

Alment dannende at kende til rigsfællesskabet 

Det bekræfter Karin Nissen Lund, som er en af de dansklærere, som har haft besøg af Joan Eriksen. Hun underviser på Vittenbergskolen i Ribe, primært i specialrækken.

”Vi har altid tværfaglige temaer om Grønland. Typisk på mellemtrinnet. Det er jo et fascinerende område. Det, at Joan Eriksen selv har boet der, gør en forskel, fordi det er personlige oplevelser, hun kan fortælle om, og så alle de fysiske ting, som eleverne kan røre ved, skind og kranier, dragter med perler og så videre", siger hun og tilføjer:

"Det sætter sig i dem på en anden måde. Også fordi de kan høre hende tale på grønlandsk i stedet for bare at høre en optagelse”, fortæller hun.

Særligt i specialklasser har det ikke den store effekt at låne en masse bøger om Grønland, siger hun. For de elever, hun underviser, har generelle indlæringsvanskeligheder. 

Hun tager heller ikke den snak om den amerikanske præsidents udmelding om at ville købe Grønland, som hun ville have taget i dansktimerne i en almenklasse.

”Men vi skal stadig give dem de bedste forudsætninger for at klare sig, og jeg ser det som alment dannende at kende til Rigsfællesskabet og dets betydning også i forhold til resten af verden”, siger Karin Nissen Lund.

Børne- og Undervisningsministeriets undersøgelse viste samstemmende, at det særligt var på mellemtrinnet, at der bliver undervist om Grønland i folkeskolen.

Undersøgelsen viste desuden en sammenhæng mellem elevernes niveau af viden om Grønland og deres følelse af samhørighed med grønlænderne.