Forskning
Læseevnen er biologisk betinget
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Opdagelsen af spejlneuroner kan få stor betydning for læseundervisningen, mener cand.scient. i neurobiologi Theresa Schilhab og dr.pæd. i udviklingspsykologi og børns læsning Bo Steffensen. Læring og dermed læsning er grundlæggende biologisk betinget, påpeger de i deres nye bog »Læs mig - om kropslig forankring og læseforståelse«. Bogen fortæller historien om opdagelsen af spejlneuronerne og deres betydning for sprog- og læseforståelse.
Læs: »Læs mig - om kropslig forankring og læseforståelse« udgivet af Nationalt Videncenter for Læsning og Dafolo i serien LUP.