Forskning
Kunst
styrker dine elevers læring
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Pilotprojekter på danske folkeskoler tyder på, at kunst i undervisningen gør det lettere for eleverne at lære for eksempel grammatik.
»På en skole i Vejle Kommune brugte vi animationskunst i dansk og matematik. I dansk lavede eleverne korte tegnefilm, som lærte dem nogle grundlæggende grammatiske kundskaber. Filmene skulle handle om en person - 'subjekt' - der gjorde noget - 'udsagnsord' - og som havde en egenskab - 'tillægsord'«, siger forskeren bag projektet, Tatiana Chemi, lektor ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, til videnskab.dk
»Både lærerne og eleverne kunne bagefter konstatere, at det var nemmere at lære om grammatik på den måde. Eleverne havde ikke engang bemærket, at de have lært noget. Men de kunne huske og anvende grammatikken. Og samtidig havde de haft det enormt sjovt«,
tilføjer forskeren.
Læs artiklen »Kunst gør det let at
lære grammatik« på videnskab.dk til højre.