Paul Wodstrup og Lisbeth Henriksen i Skive Kommunes nye mobile kompetencecenter.

Læseindsats bliver mobil

Skurvogn udgør det mobile kompetencecenter, der skal øge indsatsen mod ordblindhed i Skive Kommune.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal indsatsen mod ordblindhed lykkes, forudsætter det, at der tænkes utraditionelt.

Det har man indset i Skive, og derfor bliver der i år oprettet et mobilt kompetencecenter, som skal sikre, at elever, lærere og forældre på folkeskolerne får den rette støtte i arbejdet med læse- og skrivehandicap.

»Vi har i nogle år givet elever med risiko for ordblindhed en it-rygsæk i den tro, at den ville være et godt redskab, men dethar været svært at integrere hjælpemid­lerne tilstrækkeligt i undervisningen. I nogle tilfælde har de nærmest givet eleverne yderligere problemer, fordi deselv har skullet finde ud af at bruge dem. Ved at undervise alle parter regner vi med at skabe sammenhæng til skolens hverdag«, siger læsekonsulent Bodil Skipper Buntzen.

Det mobile kompetencecenter er en skurvogn med seks studiepladser og en interaktiv tavle. Ifølge læsekonsulent Lisbeth Henriksen er vognen et supplement til kommunens stationære kompetencecenter.

»Hvis skolerne skal have tilstrækkelig viden om at undervise ordblinde elever, er det afgørende, at så mange som muligt bliver inddraget. Derfor rykker vi kurser og undervisning ud på skolerne i form af et rullende klasselokale«, siger lærer Lisbeth Henriksen, der skal stå for den mobile indsats.

Hele teamet skal med

Formålet med undervisningen er at styrke elevernes selvværd ved at udvikle deres læse- og skrivefærdigheder og gøre dem fortrolige med kompenserende hjælpemidler.

Skal det lykkes, er forudsætningen, at alle lærere i klasseteamet kommer på kursus i skurvognen, mener Paul Wodstrup.

Han er Skive Kommunes koordinator for kompenserende it og har fulgt indsatsen over for de ordblinde gennem flere år.

»Mens vi efterhånden har fået anskaffet en del teknisk udstyr, har det været op ad bakke at få lærerne til at inddrage det, så didaktikken har fungeret. Nu kommer vi forhåbentlig op på toppen ved at undervise lærerne i, hvordan de spotter de elever, der kan udvikle ordblindhed, og i hvad elevernes problemer består i, samt hvordan de i undervisningen kan bruge de redskaber og programmer, eleverne har til rådighed«, siger han.

Skolerne får også uddannet en særlig kompetenceperson, der kan sikre, at der fortsat er fokus på området, når kompetencecenteret har holde flyttedag.

»Der skal være en rød tråd i indsatsen, hvis den skal fungere«, siger Bodil Skipper Buntzen.

Det første år får fire skoler besøg af det mobile kompetencecenter i to perioder. På hver skole er fire elever udvalgt til at deltage i undervisningen, der foregår fire dage om ugen i fem timer.