Anmeldelse

Hvad rimer på smerte? / Som en helle midt i larmen / Salmer i spil

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er så dejligt at synge noget, som vi kan være fælles om. Hvis vi sammen kan de samme tekster og kender de samme melodier, kan der spontant opstå noget helt unikt ved at kunne synge sammen. Faktisk kan det have direkte helbredende virkning at synge, og så er det jo rart at have noget, der er værd at synge om. Vore danske klassiske salmer rummer en rigdom af tradition, poesi, kultur, hi­storie, rim og rytme, der rammer følelsesmæssigt og giver mod og styrke. Gennem salmesang kan børn få mod på at tyde de bibelske tekster og deres budskaber om tro, håb, kærlighed, glæde, smerte, trøst og tilgivelse.

Fakta:

Titel: Hvad rimer på smerte?

Forfatter: Helle Krogh Madsen, John Rydahl

Pris: 149 kroner

Sider: 117 sider

Type: Bog

Forlag: Det Kgl.Vajsenhus' Forlag

Titel: Som en helle midt i larmen

Forfatter: Lotte Demant, Jens Jermiin Nielsen

Pris: 198 kroner

Sider: 144 sider

Type: Bog med cd

Forlag: Det Kgl.Vajsenhus' Forlag

Titel: Salmer i spil

Forfatter: Jytte Blanner, Hanne Margrethe Tougaard

Pris: 298 kroner

Sider: 144 sider

Type: Bog med cd

Forlag: Det Kgl.Vajsenhus' Forlag

Og hvor er det bare hyggeligt at få endnu en samling undervisningsmaterialer om salmer for 0.-10. klasse. Selv blev jeg nostalgisk over at se, at et af hæfterne kom fra Sakskøbing Kirke, hvor jeg selv som tiårig begyndte at synge de kære salmer, der i dag følger mig som noget selvfølgeligt.

Det er rigtig fint at inddrage salmerne som naturligt og livsvigtigt indhold i tværfagligt samarbejde mellem musik, dansk, kristendom og historie. På den måde undgås det, at børn fra ikke-troende og ikke-kristne familier får problemer med at deltage i salmesangen.

Jeg vil ikke på denne lille plads gå i detaljen med, hvilke salmer og hvilke arbejdsmetoder der bruges, for alle tre hæfter er "grydeklare" undervisningsideer, som læreren kan kopiere fra med skabeloner til udklip, tekster, noder og medfølgende cd med salmemelodier. Der er i og for sig intet "nyt under solen" i materialerne, men det, der er, er af høj kvalitet, som jeg vil anbefale, at alle skoler og kirker anskaffer sig som inspirationsmateriale.