Anmeldelse
U and me babe (lol) / Ingen kunne jo vide der var hunde
U and me babe (lol) / Ingen kunne jo vide der var hunde
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sms-novellerne består af 25-30 sms'er, som eleverne og deres lærer modtager over fire dage i en selvvalgt uge. De bipper ind på elevernes mobiltelefoner på forskellige tidspunkter af dagen og ind imellem alle de andre beskeder, der indløber. Tilsammen udgør sms'erne en kort fortælling.
Fakta:
Titel: U and me babe (lol) / Ingen kunne jo vide der var hunde
Forfatter: Jens Blendstrup / Merete Pryds Helle
Type: Diverse
Forlag: Alinea
Litteraturlæsningen bliver på denne måde spredt over tid og flettet ind i dagligdagens sms'er fra venner og familie. Læseoplevelsen ligger langt fra den traditionelle. Litteraturen bliver mere personlig og en del af elevens hverdag. Sms-novellerne forløber over et tidsrum, der er bestemt af forfatteren, og læseren er ikke selv herre over læsehastigheden, men må tålmodigt vente på at få tilsendt sms'erne. Ventepositionen og de ganske få ord tvinger eleverne til at reflektere over novellens udvikling.
Sms-novellerne kan bearbejdes nøjagtigt som den traditionelle novelle med hensyn til opbygning, handlingsforløb og personkarakteristikker. Der er fokus på personerne og deres sprog, og handlingen fremstår nærmest dramatisk.
At mobiltelefonen er de unges medie, er vist ingen i tvivl om. Som med så meget andet nyt har der været drøje indkøringsår, hvor elevernes mobilvaner skulle tilpasses skolen. I flere fag, blandt andet matematik, har man for længst fået øjnene op for, at mobiltelefonen kan være et meget nyttigt arbejdsredskab, som eleverne er dus med. Med sms-novellerne gøres nu et forsøg på også at integrere den i dansk, og der kan ikke herske tvivl om, at eleverne vil finde dem spændende og meget relevante.