Dansk
i 8. klasse. Hele klassens elever diskuterer opmærksomt den roman, de
har læst hjemme. Lytter til hinanden, reflekterer, analyserer, tegner
personkarakteristikker. Alt sammen orkestreret af læreren, som opmuntrer,
guider og lader eleverne skabe deres egne fortolkninger og oplevelser af
litteraturen.
Det lyder næsten for
godt til at være sandt. Og det er det også. Ikke kun fordi det er noget nær
umuligt at få alle elever til at deltage, uanset hvor meget læreren anstrenger
sig. Men også fordi lærerens blotte tilstedeværelse kommer til at stå i vejen for
den frie fortolkning.
Kan man gøre noget ved
det? Ja, det er netop, hvad Anders Simmelkiær Laraignou har forsøgt i sin
ph.d.-afhandling ”SpiLitteratur”, som han afleverer til sommer. Her har han skabt et brætspil, hvor eleverne på
skift læser små tekstbidder højt og forbinder handling, karakterer og miljø med
følelser og karaktertræk og beskrivelser – uden læreren.
Det giver jo ikke mening
at komme med forslag
til forkromede ideologiske
teorier, hvis lærernes
virkelighed er, at de slet
ikke kan få eleverne
til at snakke om litteratur.”
Anders Simmelkiær Laraignou, lærer og ph.d.-studerende
”Der er helt klare
potentialer i at rykke litteratursamtalen ud af det rum, hvor læreren har
indflydelse, frisætte eleverne fra deres indbyrdes hierarki og roller og gennem
spillets regler sikre, at alle er med til at fortolke i små grupper. Så kan de
eventuelt bagefter fremlægge den fælles fortolkning for læreren og resten af
klassen på en måde, hvor det er mindre sårbart for den enkelte”, fortæller
Anders Simmelkiær Laraignou.
Ingen
byder ind
Det var dog slet ikke
der, hans ph.d. begyndte. Anders Simmelkiær Laraignou ville udarbejde et
interventionsmateriale, som skulle gøre elever og lærere mere kønsbevidste i
litteraturanalysen, og han begyndte med et feltstudie, hvor han observerede den
almindelige litteraturundervisning i tre forskellige 8.-klasser for at se, om
og hvordan der bliver arbejdet med køn.
”Mit projekt var fint
på papiret. Men da jeg observerede
undervisningen og interviewede eleverne, gik det hurtigt op for mig, at med den
undervisning, der foregik, ville mit projekt være skudt fuldstændig forbi. Der
var så mange forhindringer i det sociale, at litteratursamtalerne aldrig kom
rigtigt i gang”.
Med syv år som
dansklærer bag sig kunne han ikke leve med et virkelighedsfjernt
forskningsprojekt.
”Det giver jo ikke
mening at komme med forslag til forkromede ideologiske teorier, hvis lærernes
virkelighed er, at de slet ikke kan få eleverne til at snakke om litteratur. Jeg kunne føle frustrationen selv, for det er et
reelt problem, man står med som dansklærer, at vi prøver alt muligt, og når
intet virker, så ender man med enten at køre sin egen fortolkning igennem og
blive alt for styrende eller at smide håndklædet i ringen”.
Som en af de lærere,
han observerede, sagde i det efterfølgende interview: ”Jeg ved ikke, hvad jeg
skal stille op, for jeg spørger og spørger og lægger ting ud, men ingen byder
ind med noget”.
Fire
barrierer for samtalen
4 pointer til litteratursamtalen
1
Den vigtigste faktor for
at skabe reel dialog i litteratursamtalen er at skabe et rum, hvor magten
bliver omfordelt.
2
For at give plads til
elevernes personlige holdninger kan læreren med fordel trækkes ud af ligningen.
3
De dygtige elever skal
ikke være drivkraften i elevernes samtaler.
4
Elevernes individuelle stillingtagen til litteratur er
sårbar. Hvis man kan lade dem skabe en fortolkning i fællesskab, som alle kan
stå inde for, bliver de tryggere i samtalen.
Hvad er det så, der
gør, at litteratursamtalen ikke flyder trods lærerens bedste intentioner og
hårde arbejde? Anders Simmelkiær Laraignou så gennem observationer og interview
fire barrierer:
De første to handler
om, at den litteratur, eleverne bliver præsenteret for i skolen, ofte er ude af
trit med elevernes virkelighed. For det første fordi danskfagets
styringsdokumenter – læreplaner og Fælles Mål – trods signaler om et bredt
tekstbegreb favoriserer skriftbårne og analoge tekster. Dertil kommer, at den
offentlige diskurs er pro-analog og anti-skærm, hvilket potentielt understøtter
og forstærker styringsdokumenternes fokus på det skriftsproglige.
”Det kan betyde, at
tekst og medietyper, som er synkroniseret med de unges virkelighed, bliver
overset eller nedprioriteret, og det kan have negativ effekt på elevernes
litterære engagement”, forklarer Anders Simmelkiær Laraignou.
Den tredje barriere
handler om den måde, man analyserer tekster på i skolen, hvor man enten ser
teksten som en objektiv meningsbærende struktur løsrevet fra læser og kontekst,
eller man beskæftiger sig med tekstens sociale kontekst løsrevet fra teksten selv. Begge metoder indeholder en risiko for, at man
stiler mod et på forhånd defineret mål og nedtoner vigtigheden af elevens egen
oplevelse i mødet med teksten.
Og så er der den sidste barriere, som klart fylder
mest i Anders Simmelkiær Laraignous arbejde – nemlig klasserummets
magtpositioner. Den handler om, at læreren som læsningens gatekeeper
positionerer sig selv eller bliver positioneret af eleverne som den, der har
definitionsmagten over tekstens fortolkning. Samtidig positionerer eleverne
indbyrdes sig selv og hinanden på en måde, der modarbejder muligheden for et
frugtbart tekstarbejde.
”I mine interview giver eleverne udtryk for en
rigtig/forkert-diskurs, hvor de i fortolkningsarbejdet prøver at navigere efter
lærerens udlægning af teksten”, fortæller han.
Det handler om, at
læreren har større viden og magt til at bedømme dem, men det handler også om, at den måde, læreren reagerer på elevens
bidrag på, spiller en stor rolle i elevernes sociale forhandling i klassen.
”Hvis en elev er
aktivt deltagende i samtalen, kan vedkommende blive positioneret som en
try-hard, en stræberposition, hvis negative konnotation forstærkes betydeligt,
hvis bidraget bedømmes irrelevant eller forkert af læreren. Denne evaluering er
ikke nødvendigvis udtalt, men bliver til på baggrund af elevernes tolkning af
lærerens verbale og nonverbale udsagn. Der er nogle koder for, hvornår det er
okay at sige noget og hvornår ikke. Nogle
klare magtrelationer, der definerer forløbet af samtalerne, som gør, at de er
ufrie, og kun få elever deltager”, fortæller Anders Simmelkiær Laraignou.
Spillet sætter eleverne fri
Elevernes manglende
deltagelseslyst gjaldt dog ikke, når de diskuterede og konkurrerede i mobilspil
og fodbold i frikvartererne, så Anders Simmelkiær Laraignou besluttede sig for
at prøve at overføre den frihed og lighed til arbejdet med litteraturen. Det
gav ham inspirationen til at skabe et spil, som får eleverne til at tale om
litteratur.
Med sparring fra
professor Thorkild Hanghøj og ph.d. Erik Ottar Jensen, som forsker i spil og
læring, fik han skabt et helt nyt brætspil, hvor eleverne læser små stykker
litteratur op og diskuterer dem på en måde, hvor der ikke findes rigtigt og
forkert. For eksempel bliver fire ordkort lagt ud på spillebrættet, og eleven,
der har læst op, skal forbinde karakterer eller handling med ordene.
Anders Simmelkiær
Laraignou fik lov til at tage grupper af elever ud fra klasserne for at spille
spillet uden for klassen.
”Jeg har på forhånd
tilpasset spillet til den tekst, de skal arbejde med, men det er tilfældigt,
hvilke ord der ligger på brættet, så på samme tid snævrer det ind og åbner op,
fordi eleverne bliver nødt til at have gang i en masse tankeprocesser for at få
ordene til at passe med det læste”, forklarer han.
Fordi fortolkningen af
teksten er styret af spillets regler i stedet for læreren og klassens
dynamikker, bliver magtrelationerne brudt op, og eleverne kommer vidt omkring i
deres fortolkninger. Der er ikke noget resultat og ikke et skjult mål, de skal
nå hen til.
”Brættet er lavet
sådan, at man – hvis man ville – til sidst kan trække en fælles fortolkning ud
af de valg, eleverne har truffet. Jeg har endnu ikke set på, hvordan læreren
kan arbejde videre med gruppernes arbejde, men man kunne godt forestille sig,
at grupperne kunne vende tilbage med deres fælles fortolkning til en diskussion
i klassen. På den måde har man også fjernet den sårbarhed, der ligger for den
enkelte i at byde ind med sin egen fortolkning”, forklarer han.
Anders Simmelkiær
Laraignou oplevede, at når eleverne først havde fundet sig til rette i spillet,
fik de en berettigelse og tryghed i at være med og bidrage til spillet.
”Det er en fordel for
de elever, som normalt ikke kommer på banen, fordi det er spillets regler, der
ansporer dem til at deltage. Men de elever, som normalt tager styringen, gav
også udtryk for, at det var fedt, fordi de ikke skulle ind og piske de andre
til at komme i gang, men blev frisat til at tænke over, hvad de selv syntes”.
Spillet vil kunne
bruges til at arbejde med mange forskellige tekstgenrer – romaner, lyrik,
graphic novels – eller med forskelligt fokus som for eksempel køn eller tid.
Før brætspillet kan komme ud og fungere i skolen, kræver det en bearbejdning, i
forhold til hvordan man skal bruge fortolkningerne i det videre arbejde med for
eksempel en roman i klassen.
Om forskeren
Anders Simmelkiær
Laraignou blev uddannet lærer i 2006 med linjefag i dansk, billedkunst, engelsk
og natur/teknik. Han arbejdede som lærer i syv år i Lyngby-Taarbæk Kommune, før
lockouten og folkeskolereformen fik ham til at søge ind på dansk på Danmarks
Institut for Pædagogik og Uddannelse i 2015.
Hans kandidatspeciale handler om kønsrepræsentationer i
undervisningsmaterialer. Efter i nogle år at have arbejdet som
læremiddelredaktør og med køn i en NGO begyndte han på sin ph.d. i 2020. Den
skulle have haft køn som fokus, men er endt med at handle om, hvordan spil kan
frisætte litteratursamtalen i danskundervisningen.
Hans
ph.d.-afhandling, som lige nu har titlen ”SpiLitteratur”, skal afleveres til
sommer.
”Jeg er med på,
at det er sårbart for læreren helt at træde ud af den fortolkende samtale. Men
jeg tror, at mange lærere vil nikke genkendende til at savne den frie dialog,
og det kan spillet give. Reglerne gør, at alle deltager på lige vilkår, og det
tror jeg faktisk, mange lærere vil synes er spændende. Tænk, hvis man også kan
få lille Emilie, som aldrig siger noget, men som garanteret har fede ideer om
teksterne, til at være med”.
Hvis du vil vide mere
Anders Simmelkiær
Laraignou peger i sin ph.d. på, at
danskfagets litteraturarbejde er ude af trit med elevernes virkelighed. I
matematik og naturfag har man længe arbejdet med spilbaseret læring, mens det
ikke har fyldt meget i danskfaget.
Samtidig er der i
danskfaget et hierarki, som dikterer, at læsning af en fysisk bog er ”den
rigtige læsning”. Har man lyst til at dykke ned i, hvad danskundervisningen gør
ved elevernes læselyst, så er det værd at læse Henriette Romme Lunds ph.d. fra
2023: ”Læselyst og læseulyst ved stillelæsning”.
Anders Simmelkiær
Laraignou har en bred forståelse af, hvad litteratur er. Han mener, at jo mere
man navigerer mellem forskellige medialiteter, desto bedre forståelse af
litteraturen får man.
”Det at fordybe sig i en
skrevet tekst kan noget specielt, men det er ikke mange elever, vi kan få til
at sætte sig ned og læse en roman i dag. Og jeg tror faktisk godt, at man kan
fremelske det, romanerne kan, med andre tekstmedialiteter, og hvor ungerne også
har lyst til at beskæftige sig med det. Jeg har nok en mere pragmatisk holdning
til, hvordan jeg får litteraturen til at leve”.
Dermed placerer han sig
tæt op ad det nyere litteraturteoretiske begreb ”klyngeværker”, som ph.d. og
adjunkt på Aarhus Universitet Sarah Mygind har peget på i sin ph.d. fra 2019:
”Børnelitteratur i transmedial bevægelse”.
De to nævnte ph.d.er kan
findes på Aarhus Universitets hjemmeside.