DR-vært Annika Wetterling diskuterede dilemmaerne med ti elever i studiet, mens 30.000 andre fulgte med fra klasserne og stemte via mobilen.
Foto: Bjarne Bergius Hermansen, DR
I sandhedens tjeneste: Unge skal dannes til kritisk stillingtagen
30.000 elever var i aktion i formiddags, da værterne Erkan Özden og Anika Wetterling inviterede ind i journalistikkens maskinrum til DR’s virtuelle nyhedsevent ’I sandhedens tjeneste’. Og kulturministeren kiggede også med.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fra nyhedsstudiet bragte Erkan Özden nyhedstelegrammer, mens udskolingselever rundt i landet fulgte med i klasserne. De skulle forholde sig kildekritisk og etisk til dilemmaerne i at bringe de dugfriske informationer.
Fiktive scenarier, men tæt på sandheden
En skole var pludselig afspærret, og en elev stod klar til at lade sig interviewe. Skulle journalisten interviewe eleven eller ej? Selv om historien var fiktiv, holdt det ikke eleverne på Skolen på Islands Brygge fra at summe og kommentere, når deres kildekritiske stillingtagen blev vakt af værterne. Og så kunne de, i digital-demokratisk ånd, stemme om løsningen fra deres smartphones.
Vidensbank bekæmper fake news
Anika Wetterling sad i et andet studie end Erkan Özden. Her havde hun besøg af et panel på 10 unge, der diskuterede dilemmaerne. En af paneldeltagerne gav udtryk for, at man ikke skulle interviewe eleven ved den afspærrede skole, fordi man ikke vidste nok om sagen endnu. Og når det er et barn, skal man være ekstra opmærksom på, omt han taler sandt.
Kulturministeren vægter den digitale dannelse
Anmeldelse: Vejen bag om de falske nyheder
Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen var mødt op på Skolen på Islands Brygge i København, hvor hun overværede nyhedsshowet sammen med en klasse. Baggrunden for hendes tilstedeværelse var, at hun ønsker at sætte en mere troværdig offentlig samtale på den politiske dagsorden. De unges nyhedsvaner er i den forbindelse et varmt emne for hende:
"DR's nyhedsshow i dag viser, at der ligger forskellige overvejelser bagved nyhedsdækningen. Det er vigtigt for de unge, at de lærer at tage kritisk stilling til de nyheder, de præsenteres for", siger hun og nævner en ny rapport om internetbrug og sociale medier, som Kulturministeriet i dag har offentliggjort.
"I rapporten kan vi se, at unges primære kilde til nyheder er sociale medier. Og for de helt unge er det særligt Youtube og Tiktok, som de befinder sig på. Her ligger der nogle algoritmer bag udvælgelsen af indholdet, som vi slet ikke kender til, fordi de eges af amerikanske og kinesiske techgiganter. 'I sandhedens tjeneste' er et godt eksempel på, hvordan public service kan bidrage til den digitale dannelse af de unge", sagde hun til folkeskolen.dk.
Borgernes adgang til troværdige nyhedskilder er en afgørende dagsorden for hende forud for de kommende medieforhandlinger, understreger ministeren.
8.-10. klasser i hele landet havde takket ja til dagens gratis undervisningstilbud fra DR til dansk og samfundsfag.