Anmeldelse
Filosofi i praksis
Filosofi for begyndere
Den praktiske fornuft vinder i dette overskuelige materiale. Men læreren skal sørge for ambitionerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Enkelhed plejer at være et godt pædagogisk princip, og det er det bestemt også i denne nye grundbog til filosofi, der er en moderne indføring i Platons fire filosofiske metoder: Idépyramiden, begrebsanalyse, etik og musikpyramiden. Et andet pædagogisk princip er også praktisk anvendelse og det eksemplariske. Det er alt sammen opfyldt i denne nemme og overskuelige bog, der på alle måder er nem at undervise i, også hvis man ikke har nogen forudsætninger i at undervise i filosofi.
Fakta:
Titel: Filosofi i praksis
Forfatter: Henrik Krog Nielsen
ISBN: 9788799392414
Sider: 106
Forlag: Forlaget X
Vi kommer rundt om meget på bogens 106 sider. Der er alt fra idé til ideal, begreb, symbol, logo, kunst, opfindelse, værdier, kærlighed, krop, følelser, tanker, optimist/pessimist, idol, samvittighed, viden/tro, musik og indhold, etik, evner og pligt, musik og billede, hjælp, kærlighed til visdom lig med filosofi, holde af og holde om, religion, filosofi, naturvidenskab, regeletik, sindelagsetik, konsekvensetik og dialogetik. Pyha! Sikke mange ord og begreber – og alt sammen på meget få ord.
Der kan siges både for og imod denne måde at lave en oversigtsbog i filosofi på, og ser man på det positive, kan man sige, at det er godt, at man hurtigt kan komme rundt om et fagligt emne på de 45 minutter, som en almindelig lektion varer, og hvis man underviser i moduler a 90 minutter, så kan man også nå at lave gruppe- eller paropgaverne, der følger med til hvert emne. Det er den praktiske fornuft – for at citere Kant - der her har vundet, og man kan også se, at der er taget højde for, at der er mange læsesvage elever i skolens forskellige klasser, og hvis der ikke er læst lektier, kan man nå at få læst dagens lektie i timen. Men ... er det ambitiøst nok? Tja, det kommer vel til syvende og sidst an på den lærer, der underviser, og de elever, man har. Døm selv!