Anmeldelse

Danskbegreber til baglommen

Med lidt god vilje og lidt store bukser kan denne lille bog mases ned i lommen og komme med overalt. Så er det let at få genopfrisket de centrale danskfaglige begreber i en håndevending, og pladsen i hovedet er frigjort til noget andet. Anbefales varmt.

Offentliggjort

Fakta

Danskfaget fra A til Å

Forfatter: Cecilie Bogh

Pris: 235 kroner

127 sider

Dansklærerforeningens forlag

Når man hører titlen Danskfaget fra A til Å er det man forestiller sig, et digert værk på mange hundrede sider, der vejer mindst ti kilo. Det er dog slet ikke tilfældet. Man sidder derimod med et lille opslagsværk, lidt mindre end A5-format og kun 127 sider langt. De 127 sider er fyldt med danskfaglige ord og begreber. 

Bogens forord er en præsentation af bogen, og herefter kommer en liste over hvor i bogen man kan finde helt centrale ord og begreber. Disse “genveje” er listet op under danskfagets fire kompetenceområder: kommunikation, læsning, fortolkning og fremstilling. “Genvejene” er dog kun ganske få ord. I selve opslagsværket kommer der et hav af andre danskfaglige ord: afsender, aktantmodel, dispacing, gruppearbejde og årsagsdiagram og en hel masse andet.

Danskfaget fra A til Å henvender sig, i følge forlaget, til udskolingselever og elever på ungdomsuddannelserne. Jeg vil dog mene at den også fint kan bruges af lærerstuderende og af alle os, der underviser i dansk. Vi kan ikke have alt i hovedet, selvom vi nok påstår det modsatte. Vi kan derfor bruge bogen til at slå op hvad vi måske har glemt, eller skal have genopfrisket.

Bogen er sat overskueligt op, med et indeks ned langs alle siderne, som man kender det fra en gammeldags adressebog. Opslagsordene står med fed skrifttype og er efterfulgt af en forklaring. Flere af ordforklaringerne er desuden suppleret med grafik.

Det er en fin og grundig lille bog, der får meget med på lidt plads. Den passer i en hver taske og på en hver hylde. Mit eget eksemplar skal stå i mit skab, så jeg kan tage den frem, når noget lige skal genopfriskes i forbindelse med min daglige undervisning. Hvor skal din stå?