Anmeldelse

Multimodalitet i skolen

Multimodalitet i skolen

En multimodal indføring i analyse og produktion ud fra et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatterne til "Multimodalitet i skolen" har undervejs fået hjælp til bogen af studerende, lektorer og en lysdesigner. Herved behandles multimodalitet ud fra et mangefacetteret perspektiv, der giver mange nuancer i forhold til multimodalitet som en læringsfremmende aktivitet. Bogen er velegnet til lærere, undervisere og lærerstuderende, idet den introducerer multimodalitet som begreb ud fra både en analytisk og produktiv tilgang på en god og grundig måde.

Fakta:

Titel: Multimodalitet i skolen

Forfatter: Simon Skov Fougt, Anne Løvland

Pris: 373,75

Sider: 202

Forlag: Dafolo

Ordet "multimodalitet" kan oversættes med "måde". På side 38 defineres multimodale tekster som "(...) tekster, som kombinerer enheder, der skaber mening på forskellige måder. Det kan for eksempel være kombination af ord, som vi forstår, fordi vi kender det verbalsproglige symbolsystem i det sprog, vi anvender, og fotografi, som vi forstår, fordi vi synes, det ligner noget virkeligt".

"Multimodalitet i skolen" har et lækkert design rent multimodalt med spørgeskemaer til læseren og opsamling efter hvert kapitel. Den er ligeledes rigt illustreret med billeder fra undervisning og bokse med kortlink og QR-koder, hvorved læseren kan se/høre teksterne, der fungerer som modeltekster for analyserne.

Styrken ved bogen er, at den kombinerer teori og praksis og ud over indføring i multimodalitet beskriver afholdte didaktiske forløb fra folkeskolen. På den måde er bogen inspirerende og praksisnær.

De mange svære begreber, der introduceres i bogen, serveres på en lækker og samtidig pædagogisk måde. Et leksikon bagerst i bogen gør det let og overskueligt at slå bogens fagtermer op. "Multimodalitet i skolen" giver konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med elevernes multimodale tekstkompetence hen imod at blive kritiske og gode tekstlæsere og selv kunne producere multimodale tekster. Ethvert lærerbibliotek bør have bogen stående, og den kan således varmt anbefales til både lærere og lærerstuderende.