Nye Nordlys
Nye Nordlys
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Antologierne til 1. og 2. klasse kan læses af børn på alderstrinnet eller bruges til fælles læsning. Teksternes sværhedsgrad varierer dog også en del - overlæggeren er, især i antologien til 2. klasse, sat højt. Tekstudvalget er en blanding af både ældre og nyere tekster fra kendte forfattere, folkeeventyr og molbohistorier. Det virker, som om teksterne er valgt ud fra en slags klassikerkriterium, så eleverne får en litterær dannelse af at læse de to antologier. Derfor mener jeg også, at teksterne vil kunne udfolde sig af en bearbejdning på klassen. "Nye Nordlys" er en udvidelse af Gyldendals "Nordlys"-serie, som dækker alle klassetrin.
Der er mange skønne tekster, som giver én lyst til at grine, eller som berører emner, som er relevante for eleverne. Eleverne i 1. klasse på min skole var vilde med de nyere tekster, for eksempel Cecilie Ekens "Min fugl". Man kan diskutere, om enkelte af teksterne er nødvendige i antologien. Der er plads til at genoptrykke både en hel "Dingo"-bog og "Svinedrengen" af H.C. Andersen. Argumentet fra Gyldendal er, at de vil give eleverne en helstøbt antologi.
Cato Thau-Jensen og Dorte Karrebæk har gjort et fantastisk arbejde med at illustrere en del af teksterne, mens resten er trykt med originale illustrationer. Tekst og billede spiller særligt godt sammen der, hvor de understøtter og supplerer hinanden. For eksempel tilfører illustrationerne til Jacob Martin Strids tekster "Den skaldede mand" og "Det spøger" humor og mening til det enkle sprog. Men jeg undrer mig lidt over det fysiske format på antologierne. Efter min mening kommer illustrationer i det lille format ikke helt til deres ret, for eksempel i "Dovendyret Teddy" af Carl Qvist Møller. Det er også svært at se de store illustrationer uden at knække ryggen på bogen, og det er lidt ærgerligt.
Jeg mener, at antologierne vil være et fint supplement i litteraturundervisningen i de små klasser.