Engang
var vi ganske stolte af vores folkeskole, og de grundtvig-koldske grundtanker, som folkets skole byggede på.
Vores fælles grundskole havde et dobbelt formål,
nemlig at danne børn og unge til at blive myndige i deres eget liv, at kunne
indgå i et demokratisk samfund med åndsfrihed og folkestyre OG give børnene og
de unge kundskaber og færdigheder til at kunne udføre denne
“livsgerning”.
Christen
Kold formulerede det således: “Træd varsomt, thi her bliver mennesker til.”
Niels
Frederik Severin Grundtvig formulerede således: “Mennesket først, kristen så.”
Så
kom Pisa-chokket. Når man sammenlignede danske skoleelever med de
færdigheder som elever i mere autoritære skolesystemer og verdensdele med et
ganske anderledes skolesyn, børne- og menneskesyn, så vi lige pludselig
anderledes på vores folkeskole.
Det
blev mindre gyldigt, at eleverne udviklede evner til at blive myndige borgere i
deres eget liv, og til at deltage i et samfund præget af
åndsfrihed og folkestyre - der skulle flere kundskaber til, og det skulle
testes massivt, med fokus på det instrumentelle.
Der
skulle fokus på et kommende arbejdsliv til gavn for arbejdsmarked og samfundet.
Formålet med skolegangen skulle være mere “faktureringsegnet” - den skal skabe
sorte tal på bundlinjen.
Midt
i alt det, glemte “nogen”, at det er små børn, der gennem deres ti års skolegang
(og inden da i børnehaven), skal lære at være mennesker i deres eget liv og i
et samfund, der er præget af åndsfrihed og folkestyre.
Det var almendannelsen i
grundskolen, der blev væk. Det blev erstattet af de mere “faktureringsegnede”
kundskaber.
Hvis
vi lige skal have begrebet på plads, så defineres begrebet almendannelse
således:
“Almendannelse
kan defineres som en kompetence, der kan udvikles i en undervisning, der
omfatter de almene dele af de videnskaber og fag, som et samfund har brug for
med henblik på udvikling af borgernes evne til at reflektere over den
enkeltes eget forhold til medmennesker, natur og samfund".
Siden
den seneste folkeskolereform, hvor vi indskrev vi os med verdens næstlængste
skolegang i grundskolen (kun overgået af Australien), har vi for alvor mærket,
hvilke konsekvenser det har for vores skolebørn.
Kodeordet
er elevernes mangel på refleksionsrum - de har simpelthen ikke haft mulighed
for at lære at reflektere.
Man
kunne forledes til at tro, at med de lange skoledage, skulle der være rigelig
tid til at udvikle børnenes evner til at blive myndige borgere i deres eget
liv, og i et samfund præget af åndsfrihed og folkestyre.
Men nej. For samtidig
er fokus netop flyttet over til de “faktureringsegnede” kundskaber, og dem er
der rigtig mange af.
Så mange, at der sjældent er tid og plads til, at eleverne
kan fordybe sig, at de kan undre sig, at de kan lære at reflektere over sig selv,
livet og den verden de er en del af.
Vi skal videre, vi skal nå fagmålene, vi
skal leve op til de instrumentelle mål - og eleverne skal testes i disse.
Skulle
der være en lærer, der insisterer på, at lære eleverne at navigere i livet, så
bremses denne hurtigt med manglende forberedelses- og evalueringstid,
bortskaffelsen af fysiske bøger og hæfter til fordel for de dødsyge og kedelige
undervisningsportaler, der gør, at lærere i stadig mindre grad udvikler egne
undervisningsmaterialer, der passer til netop deres elever og/eller udvikler
undervisningsforløb, der passer til netop deres skoles elev- og
lærersammensætning.
Dertil
kommer den allestedsnærværende it-teknologi, både indlagt i de computere som
eleverne skal bruge i undervisningen og i deres mobiltelefoner. En it-teknologi
der er designet til at flytte opmærksomhed og fokus fra for eksempel den undervisning, der
er i gang.
For
nyligt, da jeg var på kursus (som dansklærerne selv havde betalt via deres
fagkonto), gav oplægsholderen et rigtig fint billede på, hvad der er sket i
skolen siden Pisa-chokket:
Forestil jer skolen som et rum. Et rum, hvor man
lægger flere og flere ting ind, flere og flere opdragelsesmæssige ting ind. Lige
fra færdselslære til seksualundervisning.
Vi kræver, at 15-årige børn skal kunne
komme med bud på, hvordan vi løser klimakrisen, udvikler nye energiformer,
skaber mere vækst i vores samfund, kommer med løsninger på hvordan
verdensmålene opnås osv.
Men der bliver aldrig ryddet op og ryddet ud i det der
var i rummet i forvejen - lige bortset fra det der med at danne hele mennesker,
der er myndige og trives i deres eget liv.
Vi
lærer dem at analysere tekster, kunst, reklamer osv. De lærer, at de skal kunne
perspektivere til andet stof i undervisningen. Men vi giver dem ikke mulighed
for at lære, at reflektere over det, de lærer. Og så bliver perspektiveringen
omsonst.
Vi
beder dem om at være innovative og udvikle metoder, der kan forbedre vores
samfund. Men vi har aldrig lært dem eller givet dem muligheder for at
reflektere over det liv og den verden, der omgiver dem.
For det er der ikke tid
til i verdens næstlængste grundskoleforløb, fordi det instrumentelle har
overtaget det der handler om livet.
Måske
skulle vi hellere lære dem, hvad de kan bruge kunst og litteratur til i deres
egne liv. Hvordan de kan sætte deres kundskaber og færdigheder i spil i deres
egne liv, og dermed i et samfund præget af åndsfrihed og folkestyre.
Erhvervslivet
og vores politikere kræver, at flere unge vælger erhvervsuddannelser frem for
den gymnasiale vej, for vores samfund har brug for, som den nye
undervisningsminister siger: “flere kloge hænder”.
Altså færre kloge hoveder
til fordel for flere kloge hænder. Det har vores samfund brug for, især hvis vi
skal vækste mere.
Med
1958-folkeskoleloven og Den blå betænkning, ophørte man (delvist) med at at
opdele skolebørnene i “praktisk begavede” - dem der kom i den eksamensfri
mellem, og de “bogligt begavede” - dem, der kom i eksamensmellem og først i 1975
afskaffede man realeksamen for dem, der ville have muligheden for at komme i
gymnasiet.
Er
det noget a la det vi er på vej tilbage til, nu hvor der er betydeligt færre
unge, der vælger erhvervsuddannelserne? Skal de tvinge til at tage
erhvervsuddannelser som man reelt gjorde med Den fri mellem og eksamensmellem?
Hvor
ville jeg dog ønske, at vi som samfund tog os tid til, gerne over en 3-5 årig
periode, at diskutere med hinanden, hvad det er vi vil med skolen, hvad der er
formålet med folkets skole.
Er det kun den “faktureringsegnet” skole vi ønsker
og har behov for, eller gælder såvel Christen Kold og N.F.S Gruntvigs tanker om
mennesket først, siden kundskaber (Grundtvig sagde godt nok at Gud kom efter
dannelsen af mennesket, men i disse moderne tider tillader jeg mig at udskifte
Gud med kundskaber i Grundtvigs ord).