Foto: Kristian Brasen
Lærerstuderendes forperson vinder Grundtvig-pris
Caroline Holdflod Nørgaard er årets vinder af N.F.S. Grundtvigs Pris for sin kamp for at få mere ånd ind på læreruddannelsen.
Tidligere vindere
2010 - Maya Ilsøe og Helle Krogh Madsen for deres arbejde
med DR’s julekalender ”Pagten”.
2011 - Forstandere på Rødding Højskole Anja og Mads
Rykind-Eriksen
2012 - Maratonsang
2013 - kulturminister Marianne Jelved og professor Ove
Korsgaard
2014 - Winni Grosbøll og Folkemødet på Bornholm
2015 - Bestyrer af Garagehøjskolen – Danmarks mindste
højskole Frode Muldkjær
2016 - Özlem Cekic og Bent Melchior
2017 - Dr. theol. Ole Jensen
2018 - Journalist, forfatter og iværksætter Yeonho Oh,
Sydkorea
2019 - Komponist, pianist og sangformidler Rasmus Skov
Borring og oversætter Edward Broadbridge
2020 - Phillip Faber og Anne Karine Prip for initiativet
’morgensang på DR’
2021 - Forfatter og politiker Pelle Dragsted for sin bog Nordisk
socialisme
De lærerstuderendes forperson Caroline Holdflod Nørgaard
vinder årets N.F.S. Grundtvigs Pris, der uddeles af Grundtvigsk Forum.
Hun vinder prisen for sit arbejde for at få ”mere ånd, liv,
perspektiv, tænkning, sang, uenighed og fest på læreruddannelsen”, lyder det i
en pressemeddelelse fra Grundtvigsk Forum.
Som forperson for de lærerstuderende er Caroline Holdflod Nørgaard blandt andet kendt for at
sige, at en god lærer skal kunne starte en sang og holde en tale
“Læreruddannelsen er en uddannelse, der gennem årene er
blevet omtumlet af de politiske vinde og tidens forventning om institutionernes
effektivisering og åndløshed. Det har været vigtigt for mig at uddannelsen igen
finder tilbage til sine rødder som en stærk og livsoplysende kultur- og
dannelsesinstitution i Danmark. Her har de grundtvigske ideer stået som et
klart pejlemærke, og det er en utrolig stor ære at modtage N.F.S. Grundtvigs
Pris 2022”, siger hun.
I prismotivationen peger leder af Grundtvig-Akademiet Ingrid
Ank på Caroline Holdflod Nørgaards blik for netop rødderne som en vigtig del at
forstå sig selv og hinanden som mennesker på:
”Når det nemlig – både på læreruddannelsen og i alle mulige
andre sammenhænge – er vigtigt med et historisk perspektiv på menneskelivet, så
handler det – selvfølgelig – ikke om, at Luther, Grundtvig, Løgstrup, La
Fayette eller Thomas Jefferson skal give os faste forestillinger om, hvad et
menneske er, som vi så kan stå fast på. Det handler om at forstå sig selv og
hinanden som mennesker, der både arver og skaber. At vi lever og kan leve nye
åbne liv ud af og med vores indviklede rødder. Rødder der er viklet ind i
hinanden”, siger hun.
Udtalelser om Caroline Holdflod Nørgaard
I pressemeddelelsen fra Grundtvigsk Forum roser en række prominente
personer Caroline Holdflod Nørgaard:
”Caroline Holdflod Nørgaard spillede en afgørende rolle i
udviklingen af den nye læreruddannelse. Caroline har haft et klart blik for,
hvor vigtig en rolle folkeskolen spiller for dannelsen i Danmark. Derfor var
Caroline afgørende for at sikre, at den brede og dybdegående dannelse fik en
central rolle i den nye læreruddannelse. Caroline kan lytte og forhandle
samtidig med at hun har et smittende engagement” - Socialdemokratiets
forskningsordfører Ida Auken
”Caroline havde i forbindelse med den nye læreruddannelse en
helt fantastisk evne til knivskarpt og letforståeligt at formulere politisk
abstrakte krav om almen dannelse i læreruddannelsen på en måde, så alle kunne
spejle sig i det, hun foreslog – det vidner om et helt unikt blik for de
krav, der stilles til fremtidens lærer samt en kolossal tillid til hendes viden
og forståelse for ikke alene de lærerstuderende, men også lærergerningen som
sådan” - Venstres forskningsordfører Ulla Tørnæs
”Caroline er et politisk talent, en visionær skoletænker og
en meget stærk kommunikator med en særdeles veludviklet sans for, hvad skole
har været, er og kan blive. Carolines indsats i forbindelse med de senere års
positive forandringer i skolen og på læreruddannelsen er uvurderlig” - Rektor på Kolding Designskole og professor ved
Aalborg Universitet Lene Tanggaard
”Caroline lader sig let oplyse af livet. Hun møder
mennesker, hun lytter til dem og ler sammen med dem. Hun ser, hvem der både har
viden og værdier på plads, og så handler hun sammen med dem. Imponerende
uimponeret” - ph.d. og seniorforsker på UCL Erhvervsakademi
og Professionshøjskole Keld Skovmand