Karakterdannelse

Med elever på 'stroppetur': "Projektet tændte lyset i øjnene på hele lærer­kollegiet”

Uffe Toftdahl Terkelsen er lærer i udskolingen på Mølleskolen i Ry og er med til at udvikle, hvordan lærere kan arbejde med karakterdannelse hos de ældste elever. Første elevforløb var en 12-timers ’’stroppetur’’.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Karakterdannelse var ét af de elementer, jeg drømte om at arbejde med, da jeg blev lærer. Det er endnu vigtigere end fagfagligheden. Men man har sjældent tiden til at indtænke Kant, Sokrates og Grundtvig, når man planlægger og afholder sin undervisning. Det er dem, jeg har lyst til at bruge på min vej til at gøre mine elever livsduelige. Det, at få tiden til at stoppe op og genfinde sin undervisning, når man har fået erfaring, er en kæmpegave for os som lærere.

Man kunne simpelthen se, at projektet tændte lyset i øjnene på lærerkollegiet og pædagogerne, da vi havde en pædagogisk dag i september. Den største frustration er, at ikke alle, som har haft lyst til at være med til at udvikle projektet i væksthusene, har fået lov. Men alle får lov til at arbejde med karakterdannelse i undervisningen. Før var det lidt indtænkt, nu får det lov til at være i centrum. Det faglige får for en stund en andenplads.

Lige nu arbejder jeg på et forløb om taknemmelighed til min 9. klasse. Grunden til, at vi arbejder med det, er, at de får muligheden for at kigge tilbage på deres folkeskoletid. Det er ikke, fordi de skal være taknemmelige over for deres lærere, men de skal gerne være taknemmelige for det skolefællesskab, de har været en del af i ti år. Vi ønsker at skabe traditioner, som får dem til at reflektere over det – eksempelvis at de skal lave en overlevering til 7. klasse. Traditioner er noget, man tager med sig.

I starten af skoleåret arbejdede vi med vedholdenhed. Vi havde arrangeret en dobbelt skoledag uden mobiltelefoner fra klokken 8 morgen til klokken 8 aften i november, så det blev mørkt og vådt og koldt. Vi gik 20 kilometer, og eleverne vidste ikke, hvad de skulle, og hvor lang tid det tog, og hvad de ville blive udsat for. Det var en teambuildingdag. Vi var vel 130 elever og lærere, og der var forskellige opgaver undervejs. Så kommer de snakke, som måske ikke har noget med skole at gøre, men som er autentiske snakke om at være til for hinanden.

Det var i starten af skoleåret, men vi arbejder hele tiden med det. Vi skal styrke de her karaktertræk, så eleverne lærer at stå oprejst i modvind."