Debat
Fravær avler mere fravær.
Grafik: Emma Suinat.
Kjer og Sievertsen: Fraværet nærmer sig niveauet fra pandemiens højdepunkt
Hver femte danske elev har inden for to uger misset mindst én skoledag, skriver Mikkel Giver Kjer og Hans Henrik Sievertsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
De nyeste fraværstal fra Børne- og Undervisningsministeriet,
som blev offentliggjort i november, har sat gang i debatten. Mattias Tesfaye
(S) var skuffet over udviklingen, mens Børns Vilkår brugte ord som “rystende”
og “alarmerende”.
Tallene viser da også, at hver femte elev i grundskolen i
skoleåret 2023-2024 havde mere end 10 procents fravær. Det svarer til cirka 20
skoledage.
Og fraværet er problematisk: Ny dansk forskning bekræfter,
hvad lærere og ledere længe har vidst, nemlig at længerevarende fravær fører
til dårligere resultater ved folkeskolens afgangsprøver. Det gælder på tværs af
hele karakterfordelingen. Det vil sige, at fravær har en negativ indvirkning
for samtlige elever, uanset om de ligger i den høje eller lave ende af
karakterskalaen.
Fra et forskningsperspektiv er der særligt to aspekter ved
fraværstallene, som fortjener opmærksomhed: Uligheden i fraværet og
stabiliseringen af det forhøjede niveau.
Tydelig skævhed
En nærmere analyse af fraværstallene, opdelt efter elevernes
socioøkonomiske baggrund, viser en vedvarende social skævhed.
Elever, hvis forældre højst har gennemført grundskolen, har
gennemsnitligt næsten 50 procent højere fravær end børn af forældre med en lang
videregående uddannelse.
Denne forskel er ikke ny, men konsekvenserne af højt fravær
rammer elever med mindre uddannede forældre hårdere – både fagligt generelt og karaktermæssigt.
Der er ligeledes tale om en udvikling, vi kan observere i for eksempel England
og Sverige.
Tallene afslører også, at fraværet endnu ikke er vendt
tilbage til niveauet fra før Covid-19. Tværtimod ser det ud til at have
stabiliseret sig på et niveau tæt på pandemiens højdepunkt.
Dette mønster er ikke unikt for Danmark. I England
rapporteres der om fraværstal, der stadig er dobbelt så høje som før pandemien,
om end opgørelsesmetoderne varierer lidt. Sammenlignet med andre nordiske lande
skiller Danmark sig dog ud på nogle områder:
Ifølge Pisa-undersøgelsen har mere end hver femte danske
elev (20,4 procent) inden for to uger misset mindst én skoledag. Til
sammenligning er tallet 9,5 procent i Sverige og 13,9 procent i Norge.
Vi mangler forklaringer
De kendte forklaringer på fravær – såsom dårligt helbred,
mobning, manglende forældrestøtte og faglige udfordringer – virker på nuværende
tidspunkt ikke til at være tilstrækkelige, hvis vi vil forklare det markante
skifte i fraværsmønstre de seneste fem år. Det er især det længerevarende
sygdomsfravær, der er steget, hvilket kan tyde på, at Covid-19 fortsat spiller
en rolle. Men hvilken? Ny forskning fra England viser for eksempel, at mens fraværet
for de yngre elever i dag er tæt på niveauet før pandemien, er fraværet for
udskolingseleverne forblevet højt. Samme forskning viser desuden, at elever fra
ressourcesvage hjem havde markant højere fravær under pandemien – og det er
ligeledes stabiliseret.
Børne- og Undervisningsministeren har meddelt, at man med folkeskolens
kvalitetsprogram vil undersøge langvarigt fravær nærmere. Det er afgørende, for
forskning viser, at fravær avler mere fravær.
Vi ved, at elever med højt fravær i udskolingen ofte også
har et højt fravær allerede i indskolingen. Det sker samtidig med, at fravær
igen har betydning for elevernes sociale, relationelle og faglige udvikling.
Kjer og Sievertsen
Der er rigeligt med udfordringer at tage fat i, når det
gælder folkeskolen.
Derfor tager Mikkel Giver Kjer og Hans Henrik Sievertsen
løbende temperaturen på den aktuelle skoledebat og konsulterer
forskningslitteraturen for at finde forklaringer, løsninger og nye
perspektiver.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk