Inklusion 

Projekt vil undersøge, om skak kan gøre undervisningen mere inkluderende

Fem skoler skal afprøve systematisk skoleskak som brobygger mellem almenklasser og specialklasser. Formålet er at få skabt nye muligheder for, at især specialklasseelever kan deltage helt eller delvist i det almene skoletilbud.

Det er Dansk Skoleskak, der står for programmet, som skal køre i tre år.

”Vi ser tit, at på de skoler, hvor vi introducerer systematisk skoleskak giver skakspillets klare rammer specialklasseeleverne en fast struktur at navigere i og ofte er de blandt de bedste på skakbrættet. Det giver dem større selvtillid og en identitet blandt de øvrige elever, hvor de i andre sammenhænge kan være lidt skjulte”, siger generalsekretær i Dansk Skoleskak Mads Jacobsen i en pressemeddelelse.

De fem skoler skal udover at uddanne undervisere også være inspirationsskoler, så endnu flere skoler kan lære af deres erfaringer. Derudover vil man også uddanne 75 af de unge på skolerne som såkaldte Playmasters®, som giver eleverne kompetencer til at styre skoleskakken på deres skole og hjælpe andre elever.

Programmet er finansieret af LB Foreningen, som støtter med 4,25 mio. kr.

via.ritzau.dk: Millionbevilling fra LB Foreningen skal udforske skoleskak som hjælp til inklusion i grundskolen