Inklusion
Dansk Skoleskak
Projekt vil undersøge, om skak kan gøre undervisningen mere inkluderende
Fem skoler skal afprøve systematisk skoleskak som brobygger mellem
almenklasser og specialklasser. Formålet er at få skabt nye muligheder for, at
især specialklasseelever kan deltage helt eller delvist i det almene
skoletilbud.
Det er Dansk Skoleskak, der står for programmet, som skal
køre i tre år.
”Vi ser tit, at på de skoler, hvor vi introducerer
systematisk skoleskak giver skakspillets klare rammer specialklasseeleverne en
fast struktur at navigere i og ofte er de blandt de bedste på skakbrættet. Det
giver dem større selvtillid og en identitet blandt de øvrige elever, hvor de i
andre sammenhænge kan være lidt skjulte”, siger generalsekretær i Dansk
Skoleskak Mads Jacobsen i en pressemeddelelse.
De fem skoler skal udover at uddanne undervisere også være
inspirationsskoler, så endnu flere skoler kan lære af deres erfaringer.
Derudover vil man også uddanne 75 af de unge på skolerne som såkaldte
Playmasters®, som giver eleverne kompetencer til at styre skoleskakken på deres
skole og hjælpe andre elever.
Programmet er finansieret af LB Foreningen, som støtter med 4,25
mio. kr.
via.ritzau.dk: Millionbevilling fra LB Foreningen skal udforske skoleskak som hjælp til inklusion i grundskolen