Økonomi

Lærerforeningsformand Gordon Ørskov Madsen - her i samtale med undervisningsministeren - har samlet en stribe økonomiske eksperter i Skoleøkonomisk Forum

Eksperter i kronik: Bæredygtig skoleøkonomi en forudsætning for øget inklusion

Offentliggjort Sidst opdateret

"Besparelser på almenskolerne som følge af stigende behov for specialundervisning betyder, at lærerne får sværere og sværere ved at gribe ind, inden små problemer vokser sig store", skriver Lærerforeningens formand Gordon Ørskov og de eksperter i offentlig økonomi, som foreningen har samlet i et såkaldt Skoleøkonomisk Forum, i en kronik i Jyllands-Posten i dag.

Folkeskolen er fanget i en negativ spiral, hvor udgifterne til specialtilbud trækker så mange penge ud, at børn ikke får den hjælp, de har brug for i skolen og dermed får behov for det dyrere specialtilbud, skriver de. Og kommer med en række anbefalinger om bl.a. at styrke fællsskaet i skolen: 

"For det femte kommer vi ikke uden om at diskutere, hvordan forholdet mellem folkeskolen og privatskolerne har udviklet sig. Vi ser i stigende grad, at de ressourcestærke elever vælger privatskolerne til, hvilket efterlader en større opgave til folkeskolen", hedder det i kronikken.

jyllands-posten.dk: "Folkeskolens økonomi skal gentænkes"