Fonde
SolStock
Fondsmillioner sender 1.000 lærere på efteruddannelse i praksisfaglighed i naturfag
Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden har
doneret 30,8 millioner kroner til den nationale programindsats
Engineering i Skolen.
Donationen går til kompetenceudvikling af 1.000
lærere og mere end 40.000 elever over de næste fire år.
Målet er at styrke elevers praksisfaglighed i
naturfagene, matematik samt håndværk og design gennem blandt andet
materialekendskab, håndværksfærdigheder, forløbsudvikling og Engineering Day.
"Ved at koble elevernes praksisfaglighed med
naturfaglig viden og problemløsning er Engineering i skolen med til at motivere
en bredere kreds af børn og unge. Samtidig kan det hjælpe til at klæde eleverne
bedre på i forhold til at vælge en erhvervsrettet uddannelse med naturfagligt og
teknisk indhold, hvad enten det er som faglært eller som kandidat", siger Berith Bjørnholm,
Senior Vice President for Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden i en pressemeddelelse.
Programchef for Børn, unge og science hos Villum Fonden Ole Laursen stemmer i:
"I Villum Fonden er vi glade for at støtte
engineering-undervisning i en tredje periode. Evalueringen viser, at både børn
og undervisere beriges af den virkelighedsnære, praktiske og undersøgende
undervisning. Derfor er det vigtigt, at Engineering i Skolen bliver
tilgængeligt og udbredt til flere børn, undervisere og skoler", siger Ole Laursen.
Projektet gennemføres i et partnerskab mellem
Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Dansk Metal og
professionshøjskolerne KP, VIA, Absalon og UCL. I samarbejdet indgår desuden kommunerne,
erhvervsskolerne TEC og EUC Nord samt Astra, Naturfagsakademiet NAFA, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier og de faglige lærerforeninger for matematik,
naturfag, biologi, geografi samt håndværk og design.
engineerthefuture.dk: Tocifret milliondonation skal styrke 40.000 elevers praksisfaglighed i naturfag