lektiecafe med bærbare
Ridofranz
Nyt forskningsprojekt vil løfte skærmdebatten fra at være ”anekdoktisk” til at bygge på faktuel viden
Der er
for lidt faktuel viden om børns egentlige ageren med skærme og mobiler i
skolen, hvad de betyder for deres velbefindende, og hvordan skolen kan bidrage
til at forebygge dårlige oplevelser.
Det skal et nyt forskningsprojekt med titlen ’NOBE’ ændre på. Projektet har fået tildelt 7,9 mio. kr. i støtte fra Rockwool Fonden.
Projektet skal over de næste fire år undersøge sammenhængen mellem elevernes trivsel og digitale liv, og hvordan både lærere og forældre kan intervenere på en meningsfuld
måde for at støtte børn og unge.
Konkret vil forskerne undersøge, hvordan det digitale
liv udfolder sig i skolen for elever fra 3. klasse til 8. klasse, og hvad skolen kan være med til at understøtte bedre elevernes trivsel.
Ifølge en af forskerne lektor fra DPU Andreas Lieberoth er der et
stort behov for en nuanceret tilgang til skærmdebatten.
”I medierne er der blevet talt meget om digitale
læremidler, og at der er for mange skærme i skolen, men grundlaget er ofte
noget anekdoktisk. Fra forskningen ved vi noget om, hvor mange skoler der har
mobilregler og om brugen af mobiler i frikvarteret. Men der har simpelthen
manglet en dybtgående kortlægning af, hvor meget børn egentlig bruger digitale
medier i skoletiden, og hvilken rolle de spiller for deres sociale fællesskaber
i skolen”, siger Andreas Lieberoth i en pressemeddelelse.
På baggrund af det nye vidensgrundlag
skal forskerne herefter iværksætte tre måneders direkte interventionsforsøg på de
deltagende skoler. Eleverne bliver hver anden uge spurgt om, hvordan de har
brugt digitale medier i deres fællesskaber. Og så er der skiftende temaer, som
knytter sig til negative oplevelser og problemer, de kan have haft i deres
digitale liv.
Temaet kunne være udelukkelse i én periode,
mobning i den følgende og så grænseoverskridende oplevelser i den tredje.
Elevernes svar vil blive taget op af lærerne i hele klassen, hvor eleverne hver
anden uge får mulighed for en fælles snak om både deres egne digitale
oplevelser og deres opførsel over andre.
dpu.dk: Otte millioner kr. fra Rockwool Fonden til DPU-forskningsprojekt om børns digitale liv og trivsel i skolen