Læsning
HRAUN
Ny forskning: Digital læsning styrker ikke læseforståelsen som trykte børnebøger
Tidligere har forskningen vist, at masser af læsning styrker læseforståelsen. Et nyt stort metastudie viser nu, at der derimod stort set ikke er nogen sammenhæng mellem digital læsning og forbedring i elevers læseforståelse.
Studiet er netop offentliggjort i forskningstidsskriftet Review of Educational Research og er gennemført af Lidia Altamura, Cristina Vargas og Ladislao Salmerón ved Valencias universitet.
"Samlet set ser det ikke ud til, at digital fritidslæsning kan svare sig for eleverne, hvad angår læseforståelse. I hvert fald ikke i samme grad som traditionel læsning på papir", siger medforfatter Lidia Altamura, der er ph.D.-stipendiat på det spanske universitet. "Vores fund er særligt overraskende, når man sammenligner med, hvad vi i forvejen ved om den veletablerede sammenhæng mellem læsehyppighed og tekstforståelse".
newswise.com: "Study: Digital Leisure Reading Does Little to Improve Reading Comprehension for Students"