Praksisnær undervisning og undervisere, der kender de studerende rigtig godt. Det er nogle af fordelene ved at studere på Bornholm, fortæller to lærerstuderende.Asger Hunov
To lærerstuderende: På Bornholm har underviserne tid til os
Den seneste tid er læreruddannelsen på Bornholm blevet kritiseret for et højt frafald og for svære studieforhold. To lærerstuderende og deres underviser vil gerne fortælle en anden historie om uddannelsen.
For meget
undervisning i København for egen regning. Onlineundervisning sent om aftenen
og et alt for lille studiemiljø.
Annonce:
Det er nogle
af grundene til, at for få søger ind på læreruddannelsen på Bornholm – og at
for mange stopper igen.
Sådan har
flere medier skrevet det seneste stykke tid. Men der er også rigtig mange gode
ting at sige om at studere til lærer på solskinsøen.
Det mener to
studerende og deres underviser, som folkeskolen.dk/lærerstuderende har talt med.
”Den
undervisning, som vi har fysisk, er virkelig god. Vi er ikke så mange. Derfor
er der tid til at tage cases op, vi har oplevet som lærervikarer. Det gør det
hele meget mere virkelighedsnært”, fortæller Julius Grønning, der startede på læreruddannelsen i sommer.
Annonce:
”Vores undervisere Stig Haslund og Susanne Nørgaard er også
meget nærværende. De har god tid til hver enkelt af os. Hvis man har været syg,
har de for eksempel overskud til at dele materialer eller hjælpe en med at
samle op på det, man missede”.
Julius
Grønning er helt med på, at de problemer, som hans tidligere medstuderende fortæller
om, er der.
”Men der er
også en anden side af sagen”, fortæller han.
Den holdning
deler han med Kristian Plathe Jeppsen, der går på samme årgang som Julius
Grønning.
Annonce:
”Jeg ser
ikke noget negativt ved at uddanne mig som lærer på Bornholm. At vi er få, er jo
som det er. Man må prøve uddannelsen af og se, om det er noget, man har lyst
til”, siger han.
Ligesom
Julius Grønning ser han det også som en fordel, at de er få til den fysiske
undervisning
”Det skaber
et trygt fællesskab. Når man stiller et spørgsmål, er man ikke bekymret for, om
der sidder 20 andre og synes, at det er totalt irrelevant”, fortæller Kristian Plathe
Jeppsen.
Aftenundervisning er problematisk
Annonce:
På Bornholm
har de studerende på første årgang alle deres pædagogiske fag fysisk. Linjefagene
skal de dog tage online.
I Julius Grønning og Kristian Plathe Jeppsens tilfælde
betyder det, at de har matematik online fra klokken 18-21 en gang om ugen.
Her
kan tidspunktet let blive et problem for de studerende, fortæller Julius
Grønning.
”Jeg har en
søn på to og et halvt. Undervisningen ligger lige i ulvetimen, hvor der er brug
for, at vi er to voksne”, siger han.
”Når man bor
på Bornholm, betyder fritidsaktiviteter som for eksempel fodbold rigtig meget.
Er man så uheldig, at onlineundervisning lægger samme aften som ens
fritidsaktivitet, kommer man til at skulle vælge mellem ens sociale liv og
undervisningen”.
Problemet
ser dog ud til at blive løst. I hvert fald fløj ledelsen fra Københavns
Professionshøjskole for nyligt til Bornholm for at høre de studerede, hvad man
kan gøre anderledes i fremtiden.
”Jeg synes,
at de var gode til at lytte til os. De blev blandt andet overrasket over
problemerne med onlineundervisning om aftenen. De tænkte ikke over, at det kunne
være et problem i forhold til ens sociale liv”, siger Julius Grønning.
”Vi har også
foreslået, at det ikke altid er os fra Bornholm, der skal rejse til København.
Lige nu tager vi en gang om måneden til Campus Carlsberg på en lørdag for at
modtage undervisning. Det er god undervisning, så jeg vil ikke gå glip af det.
Men måske kunne matematikholdet fra København komme til Bornholm hver fjedre
gang”.
Arbejder på et stærkere studiemiljø
Kristian Plathe Jeppsen fremhæver også, at der på
læreruddannelsen på Bornholm er sat en række initiativer i gang for at fremme
studiemiljøet.
Optag og frafald på Bornholm
Antal optagne pr. år
2017/18: 13
2018/19: 10
2019/20: 16
2020/21: 12
2021/22: 6
Frafaldsprocent på første år
2017/18: *
2018/19: *
2019/20: 33,3 %
2020/21: 41,7 %
2021/22: 50 %
* Københavns Professionshøjskole kan af hensyn til anonymisering ikke give en frafaldsprocent, da den i antal ligger under tre studerende. Oversat betyder det, at der for 1. studieår i de år, hvor der ikke er angivet et frafald, er frafaldet mellem 0 og 2 studerende.
Kilde: Københavns Professionshøjskole ifølge dr.dk
”Blandt andet er man i gang med at koordinere en studierejse.
Det er rimelig genialt, synes jeg. Så kan vi også få inputs fra dem, der er
længere på uddannelsen. Det er også blevet foreslået, at vi sammen tager til
foredrag”, siger han.
En af dem, der prøver at arrangere fællesaktiviteter for de
lærerstuderende, er adjunkt på Susanne Nørgaard. Hun har undervist på Bornholm i
to år.
”Noget af det, jeg har fokus på, det er at lave ture ud af
huset eller events med oplægsholdere udefra. Vi kan også finde på at arrangere
en tur i naturen, hvor vi hører Bornholmske fortællinger. Jeg prøver at
balancere at sørge for god undervisning og booste de studerendes studiemiljø”,
siger hun.
Blandt andet er det Susanne Nørgaard, der har taget
initiativ til studieture. Målet er, at de lærerstuderende skal på studietur en
gang per semester.
”Lige nu er planen, at vi tager de studerende med til
Stockholm næste semester. Og næste gang vil vi gerne til Færøerne. Det er
vigtigt, at man får input til andre måder, en skole kan fungere på, når man
studerer et så lille sted”, siger hun.
Vi skal også huske de gode historier
Susanne Nørgaard har også lyttet til de problematikker, som
de studerende oplever ved at gå på læreruddannelsen på Bornholm.
”Vi er i dialog med
ledelsen omkring mere undervisning lokalt. Men det er selvfølgelig svært at få
til at gå op, når man er en lille del af et stort maskineri”, siger hun.
”En af de ting, vi også gerne vil fremhæve ved at læse til
lærer på Bornholm, er vores fokus på praksis under uddannelsen. Vi har mulighed
for at følge de studerende meget tæt under deres praktik, fordi vi har et godt
samarbejde med skolerne. Og fordi de lærerstuderende kommer i praktik i små
grupper, får de også mere tid med praktiklærerne og eleverne”.
Susanne Nørgaard fremhæver også, at hun et par gange har
haft lærerstuderende med til Christiansø, hvor de har fået lov at overtage al
undervisningen på skolen i et par dage.
”Det er superfedt, fordi vi er sammen med eleverne hele
dagen. Og det kan kun lade sig gøre, fordi vi er små hold. Hvis jeg kom med 15
studerende, ville der være flere lærere end elever”, siger hun.
”Jeg sagtens kan forstå de studerendes perspektiver. Men
hvis vi kun hører om udfordringerne ved at studere på Bornholm i medierne, får
vi ikke flere unge til at vælge uddannelsen. Og det er vigtigt at holde
fast i læreruddannelsen på Bornholm. Derfor skal vi også huske den gode
fortælling”.