Anmeldelse
Orlas Univers
Orlas Univers
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Orlas Univers" henvender sig til elever fra 1.-4. klasse. Forfatteren har tænkt materialet som led i dansk-, drama- og musikundervisningen. Han savner materialer, der kombinerer disse fagområder. Det undrer mig.
"Orlas Univers" er bygget op over ti sange med temaer og dilemmaer, som mange børn oplever i skolen, såsom drømme, mobning, racisme, flygtninge og kærlighed.
Til hver sang er der en faktaboks med oplysninger om det pågældende tema; for eksempel er der en etymologisk forklaring på ordet "drøm", og det oplyses, at et menneske normalt har fire-seks drømme på en nat. Ud over faktaboksen er der spørgsmål, som inviterer børnene til at reflektere over sangen og over egne oplevelser i relation til sangen. Det er en god ide, synes jeg.
Sangene kan sættes sammen i et forløb og således udgøre skelettet i en musical, men man kan selvfølgelig også opleve dem som enkelte sange. Genremæssigt er sangene rockede og balladeagtige, og alle er de skrevet på noder med becifring. Der er ikke nedskrevne arrangementer, men indspilningerne præsenterer ideer til sammenspil. Selve indspilningen er foretaget med mandestemmer og ikke altid i den noterede toneart, som er tiltænkt børnene. Et minus, da det betyder, at den indspillede del på cd'en uden sang ikke ligger i syngevenlige tonelejer for børnene.
På cd'en er Orla en 11-årig, der går i 5. klasse, og i teksten er han ti år og går i 3. klasse. Uoverensstemmelsen afspejler en grad af uafklarethed i forhold til målgruppen, hvilket efter min vurdering også præger tekstmaterialet.