»Hvis det var en kedelig time, ville man nok falde i søvn, men det gør ikke noget. Så må man jo bare sørge for, at det ikke bliver kedeligt«, mener Mikkel Rasmussen
Bo Tornvig
Eleverne skulle ligge nede på gulvet
Vikarer skulle afskaffes, og så skulle eleverne ligge på gulvet, mens lærerne skrev med tusch i loftet, hvis Mikkel, 3.b, var lærer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis læreren blev syg, skulle den af eleverne, som var bedst til faget, overtage undervisningen i den time. Vikarer er nemlig ikke gode, fordi de ikke kender eleverne. De ender bare med at sende de forkerte på kontoret og skælde for meget ud, mener niårige Mikkel Rasmussen. Han synes også, at lærere skulle følge klassen helt fra 1. til 9. klasse.
»Men til gengæld skulle der være to skoler - en fra 1.-6. og en fra 7.-9. For så kommer de store ikke og driller én«.
Hvis Mikkel var lærer, skulle skolen og klasserne indrettes helt anderledes.
»Der skulle ikke være stole og borde, og gulvet skulle være fyldt med puder. Så kunne eleverne ligge ned i timerne. Læreren skulle så stå på en stige og skrive med tusch på loftet. Og en gang om måneden skulle eleverne have lov til at tegne på loftet. Så kunne de bruge puderne som trampolin og hoppe og tegne. Det bliver måske lidt svært, men det går nok«.
Han synes også, at det kunne være en god ide, hvis der var en swimmingpool i hver klasse, så man kunne ligge på luftmadrasser og følge undervisningen.
»Hvis det var en kedelig time, ville man nok falde i søvn, men det gør ikke noget. Så må man jo bare sørge for, at det ikke bliver kedeligt«.
Nogle timer ville han undervise udenfor. Der skulle for eksempel være stiger op til skolens tag, så man kunne hente bolde ned. Og når de nu alligevel var der, kunne man jo lige så godt undervise oppe på taget, når det var godt vejr.
Mikkel ville undervise klasserne sammen på tværs af årgangene, så 0. og 1. klasse var sammen, 2. og 3. og så videre. På den måde ville man lære hinanden bedre at kende på tværs af klasserne, og man kunne hjælpe hinanden og løse hinandens legeproblemer.
Eleverne skulle også være med til at bestemme.
»For eksempel i idræt, der kunne det være en ny elev hver gang, som bestemte, hvad man skulle lave. Og hvis en elev kendte en sjov leg i for eksempel en matematiktime, som passede ind i undervisningen, så ville jeg prøve den«.
I frikvartererne ville Mikkel være udenfor, for han synes ikke, at det er smart, at lærerne bare sidder på lærerværelset eller er i kantinen, når de har gårdvagt. Han ville ikke blande sig i elevernes lege, hvis de gik godt, men hvis der var nogle, som blev uvenner, ville han skille dem ad og sætte dem til at lege med nogle andre.
»Jeg ville skælde ud, hvis der var nogle, der lavede ballade. Men hvis de opførte sig dårligt, ville jeg spørge dem, om der foregik noget skidt derhjemme«. |
Hvis jeg var lærer .
». skulle skolen være lavet af slik. Når man spiste noget, kom det igen«
Pige i 1. klasse