Vold
En af lærerne i DLF's undersøgelse fortæller, at hvis en elev viser ekstremt voldelig adfærd, og der ikke er hjælp at hente hjemme, så sender læreren en bekymringsunderretning til kommunen.
Motortion
Oplever du, at din underretning om en voldelig elev ikke nytter?
Du er ikke alene
Fire ud af ti lærere svarer i en undersøgelse, at de inden for de seneste to år har underrettet om voldelig adfærd blandt elever. Men flertallet oplever ikke, at underretningen har ført til den nødvendige hjælp.
Hver anden lærer oplever vold mellem elever mindst en gang
om ugen. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har lavet i samarbejde med TV2.
I undersøgelsen fortæller fire ud af ti lærere, at de inden for
de seneste to år har underrettet, fordi de har oplevet voldelig adfærd
blandt elever. Og tre fjerdedele af dem har ikke oplevet, at underretningen har ført til, at eleverne har fået den nødvendige hjælp.
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen mener, at det kan betyde, at problemerne med voldelige elever kan vokse sig meget store.
”Lærerne ser ofte
problemerne helt nede i indskolingen, og typisk ved læreren godt, hvad der
ville være det rigtige at gøre. Det er bare ikke muligt at gøre det, fordi der
ikke er resurser til det", siger formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen.
"Man taler måske med ledelse, kollegaer og forældre,
og forældrene står ofte med de samme frustrationer. Men så går der alt, alt for
lang tid, før der sker noget Der bliver måske holdt et møde, men så sker der ikke mere. Og
problemerne får lov at vokse sig store – og kan ende meget voldsomt”.
Lærer: Underretninger sikrer ikke hjælp til barnet
Folkeskolen har talt med flere, som har svaret, at de har underrettet på
grund af voldelig adfærd blandt eleverne. Flere af lærerne ønsker at være anonyme. Én af dem, som har skrevet en underretning til kommunen, fortæller, hvorfor hun har valgt at underrette om vold blandt elever.
”Hvis elever viser ekstremt voldelig adfærd, hvor jeg
tænker, at det ikke er normal respons, og der ikke er hjælp at hente nogle
steder i hjemmet, så er det en bekymring, jeg underretter på, og ikke så meget
selve handlingen”, lyder det fra en lærer, der ønsker at være anonym. Hun har inden for de seneste to år underrettet myndighederne to
gange.
Hun håber, at familien får hjælp, når hun har underrettet.
”Der er tavshedspligt. Jeg har ikke krav på at få noget at
vide. Men hvis man er den som underretter på et barn, så er man også den der
har daglig kontakt med barnet, så vil barnet ofte fortælle, at familien har
haft besøg”, siger hun. Desværre har hun oplevet, at hun ikke har mærket nogle
ændringer efter underretningen. ”Man er en
omsorgsperson, der bekymrer sig. Når der ikke sker noget, så føler man, at
systemet går i stå. Jeg føler det nogle gange som en falliterklæring, at der ikke
er mere hjælp til at hente”, siger hun.
Hun ville ønske, at PPR kunne prioritere i ventelisterne, så
elever med voldelig adfærd måske kunne prioriteres højere end andre
udredninger.
”Jeg ved, at alle der står i kø til PPR har brug for det.
Men de voldelige elever er ikke kun til fare for sig selv, det går også ud over
klassefællesskabet og de andre børn. Hvis man ikke gør noget, så går det ud
over rigtig mange”, siger hun.
'Hvad så, din fede smatso'
Flere af de lærere, som Folkeskolen har talt med, har ikke givet besked videre i form af en egentlig underretning til kommunen. En af dem er lærer på Tvis Skole i Vestjylland Lotte Søndergaard. Hun har flere gange underrettet forældrene om et barns voldelige adfærd.
Hun har været lærer i 14 år og mærker tydeligt, at der er
sket en forråelse blandt eleverne. Hun underviser i udskolingen, hvor hun skelner
mellem fysisk vold, som oftest er mellem drengene og psykisk vold, som hun i højere
grad vurderer, sker mellem drenge og piger.
”Det er eskaleret. Det kan være i undervisningen, hvor
elever kan finde på at sige: ’Hvad så din fede smatso’. Mange gange er det drenge,
der har lavt selvværd, der tror, de kan spille op til pigerne på den måde”,
siger hun. ”Lunten er kortere hos eleverne og sproget er meget hårdere, end jeg
tidligere har oplevet”.
Hun oplever, at en underretning til forældre om vold hos
nogle gør en forskel, men det ikke har betydning for andre.
”Skole-hjem-samarbejdet kunne gøre en forskel, men det er
ikke alle forældre, der tjekker deres mails dagligt. Jeg en dreng, som har haft udfordrende adfærd.
Der har vi haft et tæt samarbejde med forældrene, og det er lykkes os at få ham
på rette vej. Men de forældre, der ikke ser det. Det er svært at rykke dem”.