Mange skoler har under 15 minutters bevægelse i undervisningstiden pr. elev, hvor reformen kræver 45 minutter. En åben høring i dag på Christiansborg skal inspirere kommuner og skoler til at gøre det bedre.

Høring: Inspiration til mere bevægelse

På mange skoler er der stadig lang vej til reformens krav om 45 minutters bevægelse dagligt. Derfor holder Undervisningsudvalget i dag åben høring med indspark om god motion.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre år efter refomens ikrafftræden er det kun 40 procent af eleverne, der rører sig mere end 15 minutter i løbet af en skoledag. Målet er 45 minutter for alle elever. En åben høring på Christiansborg i dag om bevægelse i folkeskolen skal inspirere skolerne med positive eksempler.

Til høringen fortæller skoleleder René Nielsen fra Nymarkskolen i Slagelse om, "Hvorfor vi er lykkedes med at integrere bevægelse i undervisningen". Det samme gør skoleleder Brian Venneberg fra Kildegaardskolen i Herlev. Arkitekt Anna Hassel fortæller om de fysiske rammers betydning for aktiv læring.

God læring i 6. klasse

Forsker Bente Bjørnholt gør ud fra følgeforskningen status over, hvad det betyder for børns trivsel og læring, at motion og bevægelse indgår som en integreret del af skoledagen. Hun tager afsæt i den Kora-rapport tidligere på året, som viste opmuntrende resultater for 6. klassetrin, hvor der påvises effekt af bevægelse og læring. Motion og bevægelse ét af de elementer i reformen, eleverne ser mest positivt på.

Nærmest ingen påviselig effekt af reform-elementer

I høringen deltager også De Danske Idrætsforeninger med et indspark til langsigtede kommunale og nationale løsninger.

Afsættet for høringen er altså gode eksempler fra de kommuner, der er langt fremme med bevægelse.

"Der er et stykke vej endnu, men vi synes, det er vigtigt at fremhæve nogle gode eksempler til inspiration. Bevægelse i undervisningen er vigtig, men mange steder er skolerne ikke kommet rigtigt i gang. Vi har et ansvar for at inspirere både kommuner og de enkelte skoler", siger Venstres ordfører Anni Matthiesen (V), der har taget initiativ til høringen sammen med Socialdemokratiets Annette Lind.

For nylig var undervisningsminister Merete Riisager i samråd i undervisningsudvalget om bevægelse, og her gjorde ministeren følgende lidt nedslående status på, at:

40 procent af eleverne er aktive i mindre end 15 minutter om dagen i undervisningstiden, altså kun en tredjedel af målet på 45 minutter - især de ældste elever er svære at få "i bevægelse".

Ministeren sagde, at flere undersøgelser peger på positivt effekt på indlæring under bevægelse. "Men det er vigtigt, at bevægelse integreres, så det ikke pinedød skal bruge som en påklistret aktivitet", understregede Merete Riisager.

 

Rapport: En længere og mere varieret skoledag (pdf)