Det er godt for eleverne at få et break under hjemmeundervisningen.

Bevægelsesjulekalenderen tilpasset hjemmeundervisning

Efter hjemsendelsen af eleverne har Dansk Skoleidræt reageret hurtigt og tilpasset den populære bevægelsesjulekalender, så øvelserne passer til elever, der sidder hjemme bag skærmene.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Erfaringer fra tidligere corona-nedlukninger har vist, hvordan hjemmeundervisning bag computerskærmene kan gå ud over elevernes fysiske form og daglige bevægelse.

Derfor reagerede Dansk Skoleidræt hurtigt, da regeringen besluttede sig for at sende landets grundskoleelever hjem til nogle dages online hjemmeundervisning op til juleferien. Den populære bevægelsesjulekalender, som tusinder af skoleklasser har ladet sig inspirere af her i julemåneden, blev lynhurtigt tilpasset den nye virkelighed, så øvelserne nu også egner sig til hjemmeundervisning.

Mere end 11.500 klasser har i år bestilt bevægelsesjulekalenderen fra Dansk Skoleidræt. De åbner hver dag en låge, der gemmer på en sjov brain break - et aktivt afbræk fra undervisningen.

Resten af december bliver lidt anderledes end forventet, da alle elever fra og med 15. december har skullet modtage undervisning hjemmefra grundet de nye corona-restriktioner.

Det giver andre vilkår for bevægelsesjulekalenderen - og for bevægelsen generelt - men Dansk Skoleidræt har handlet hurtigt, så det faste bevægelsesindslag i skoledagen kan fastholdes.

Bevægelsesjulekalender får 230.000 elever op af stolene i december

Fra 15. december har udtrykket ændret lidt karakter i bevægelsesjulekalenderen. Man mødes ikke mere af den sædvanlige julejingle, men til gengæld gemmer der sig bag lågen en aktivitet, som eleverne hver især kan lave hjemme bag skærmen.

"I stedet for at opgive resten af julekalenderen, har vi lavet en plan B. Vi får en masse positiv feedback fra skolerne, der er rigtig glade for at have et aktivt indslag som en fast del af deres dag - og det ville være så ærgerligt at gå glip af det, fordi eleverne nu skal sidde hjemme. Vi har derfor været kreative og lynhurtigt sammensat et alternativ, så klasserne kan åbne lågerne online og lave aktiviteterne sammen hver for sig", siger projektleder i Dansk Skoleidræt Annette Borch.