Lad eleven stamme

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rundt om på landets skoler sidder knap 10.000 børn og unge, der stammer. De har brug for støtte fra deres lærere, ellers står de helt alene med de store problemer.

'Lærere ved ingenting om stammen', siger talepædagog og erfaren stammebehandler Dorte Hansen.

'De undervurderer problemet, tager ikke fat om det. De vil det bedste for barnet, men kommer faktisk til at gøre lige det modsatte'.

Dorte Hansen arbejder på Dansk Videnscenter for Stammen og i stammegrupperne på Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Århus. Hun mødes to gange årligt med landets stammebehandlere på skolebørnsområdet og har gennem årene besøgt hundredvis af skoleklasser.

Ansvaret er lærerens

'Mange lærere tror, at talepædagogen tager hånd om problemer med stammen', fortæller Dorte Hansen.

'Men den ene gang om ugen, talepædagogen er sammen med barnet, er langtfra nok. Læreren har barnet mange timer hver uge, og det er sammen med læreren, at barnet får sine erfaringer med at klare sig i gruppen af ikke-stammende jævnaldrende. Derfor er lærerens rolle så afgørende og den manglende viden så katastrofal'.

En af de helt store misforståelser er, at jo mindre barnet stammer i klassen, desto bedre er det.

'Det er omvendt', siger Dorte Hansen.

'Jo mere barnet tør stamme i timerne, desto bedre. For det tager så meget energi at kæmpe for at skjule sin stammen, og der er så meget angst forbundet med det. Børnene har mavepine, hovedpine, spændinger i hele kroppen, vejrtrækningen er anstrengt, al energi er bundet i forsøget på at undgå stammen. Et klemt lille menneske, der ikke kan formidle sine tanker og følelser til andre'.

Åbenhed er nødvendig

'Tys-tys og tabu omkring stammen duer ikke', siger Dorte Hansen, 'det skal siges åbent i klassen, at eleven stammer. Læreren må finde sin egen måde at sige det på, men det skal siges. Også til censor ved eksamen. Der falder en sten fra barnets hjerte, når det bliver sagt, meget af angsten forsvinder, og eleven skal ikke mere bruge al sin energi på at skjule sin stammen'.

Åbenheden gælder også i de situationer, hvor eleven sidder fast i en hård stammen, og der bliver pinligt stille i klassen. 'Vent til barnet er færdig med at sige, hvad det vil. Giv så luft for den anspændthed, som alle føler: Pyh, det var en hård omgang, Frederik! Flot at du ikke gav op'.

I sit arbejde møder Dorte Hansen elever, der ikke er blevet hørt i månedsvis, enten fordi lærerne vil skåne dem for at stamme i klassen, eller fordi lærerne bare ikke ved, hvordan de skal tackle stammen.

'Det er nok nogenlunde den værste strategi overhovedet. Hør eleven tit, men ikke i ret lang tid ad gangen. Hør ham tidligt i timen, så angsten for at blive hørt ikke når at vokse sig alt for stor. Lad ham ikke synke hen i passivitet, hør ham, selv om han forsøger at undgå det. Lad heller ikke eleven spille klovn i timerne. Stil krav og giv udfordringer, også til den elev, der stammer', opfordrer Dorte Hansen.

'Der er enkelte nødvendige hensyn, der skal tages. At tale under tidspres er meget vanskeligt for et barn, der stammer. I skal alle sammen holde et lille foredrag på højst fem minutter. Og Frederik, du må bruge mere tid, fordi du stammer. Husk, der er muligheder for dispensation under mundtlig eksamen. Pas på, du ikke stiller krav om, at eleven ikke må stamme. Nå, 8.b, må jeg så høre denne her engelske tekst læst op rigtig flot og flydende! Så har du lukket munden fuldstændig på den elev, der stammer'.

Se på eleven

Dorte Hansen fortæller, at de fleste lærere er ubevidste om, at de sender afvisende signaler, når eleven stammer.

'Læreren skal vise, at eleven og elevens stammen er velkommen i klassen. Se på eleven, når I snakker sammen, ligesom du gør med de andre elever - også når han stammer. Kommunikationen går i stykker, hvis I ikke har øjenkontakt. Vis, at du gerne vil lytte til ham, at du har tid. Afbryd ikke. Gør ikke sætningen færdig for ham, det signalerer, at du ikke vil vente længere. Giv ikke gode råd om at slappe af eller lignende. Det gør kun tingene værre. Lyt til indholdet, ikke til stammen. Husk, at eleven ikke har noget valg'.

Der er et landsdækkende netværk af talepædagoger med specialviden om stammen på skolebørnsområdet. Dansk Videnscenter for Stammen kan kontaktes for flere oplysninger på telefon 3929 6249. Her kan man også købe en informationspakke om stammen for lærere.-Birte Hornekær er freelancejournalist