Forskning

Dårlig motorik kan ende med mobning

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny undersøgelse viser, at helt basale motoriske udfordringer er et problem for mange elever. 30 procent af eleverne har mindst et motorisk problem, mens otte procent har mindst tre områder, hvor de er motorisk udfordrede.

Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet har sammen med ni kommuner og Region Hovedstaden udarbejdet en rapport om motoriske vanskeligheder på baggrund af 7.839 børn. Børn, der ikke bevæger sig meget, har flest motoriske vanskeligheder. De har tre gange større risiko for at have problemer med motorikken end børn, der bevæger sig meget.

Konsekvensen for de motorisk svage børn kan blive social isolation og lavt selvværd, og drenge med dårlig motorik er særligt udsatte for mobning.