Anton
og hans far Andreas Uldahl sidder klar på hver sin side af et lyseblåt
ringbind, som opslået og på højkant fungerer som skærm imellem dem.
Foran sig
har de hver sin figur af legoklodser. Anton har startet med at bygge sin.
Derefter har han instrueret sin far i, hvordan han kan bygge en mage til. Nu er
momentet for den store afsløring oprundet.
”Heeeey!”,
udbryder de begge, da figurerne kommer til syne over kanten på ringbindet. De
er ens.
Eller
det vil sige: Næsten ens. Figuren har nemlig to fødder i hver sin farve, og
mens højre fod er rød og den venstre gul på Antons figur, er det lige omvendt
på hans fars. Figurerne er hinandens spejlbilleder.
”Det
var faktisk ret sjovt”, konstaterer Anton og trækker sin far hen til
nabobordet, hvor opgaven lyder at lave en nummerplade med sine
yndlingsbogstaver og tal.
Og
efter med klodsede blokbogstaver at have skrevet ’TA’ er han ikke i tvivl om,
hvad det første tal skal være: Syv.
”Er
det fordi, du er syv år?”, spørger hans far. Anton nikker. Kinderne er ved at
være røde, men det har også været en lang dag. Klokken har passeret 16:30
mandag eftermiddag, og han er stadig i skole.
Hverdagen er fuld af matematik
I
dag er det nemlig tid til den årlige familiematematikdag for skolens
børnehaveklasseelever. Knap 200 elever, forældre og søskende myldrer fra bord
til bord i de tre lokaler, der er taget i brug.
I det ene lokale kan de blandt
andet spille et utal af kort- og brætspil, tegne deres drømmehus og klistre dem op på den ene eller anden side af en
vej på væggen, alt efter om de giver det et lige eller et ulige nummer, designe nummerplader og lave simpel købmandsregning.
På
gangen ude foran kan der balanceres vægte med centicubes, whiteboardtusser,
blyanter, elastikker og andet godt fra materialeskabet.
I hjemkundskabslokalet
lyder opgaverne blandt andet at tælle bestik, producere saftevand i
blandingsforholdet 1:4 og skære tre agurkeskiver til hvert medlem af familien.
Og
ikke mindst superhittet: At lægge en dåse makrelguf, en appelsin, et rødløg, et
æble og en tomat i rækkefølge efter, hvor meget de vejer, og så tjekke på en
køkkenvægt, om der er skudt rigtigt.
Det er anden gang, Munkekærskolen afholder
familiematematik for børnhaveklasserne, og belært af erfaring har
matematikvejleder Marlene Schouw Jakobsen sat ekstra af netop den post op.
Sidste år var der nemlig kø.
Målet
med arrangementet er at give forældrene inspiration til at snakke med deres
børn om matematik, der hvor den dukker op i hverdagen, fortæller hun.
Men også
at give forældrene et indblik i, at matematikundervisningen i dag kan se meget
anderledes ud, end da de selv gik i skole.
Desuden er det et mål at give
forældrene eksempler at hive frem, hvis deres barn en dag kommer hjem og siger,
at de ikke kan finde ud af matematik.
”Så
har forældrene et helt arsenal af beviser at trække frem på, at jo – det kan de
faktisk godt. På den måde kan man få vendt en negativ indstilling hos et barn,
der har oplevet, at de i et enkelt tilfælde i en enkelt matematiktime har haft
svært ved noget”, siger Marlene Schouw Jakobsen.
"Den tager jeg med hjem"
Det
er hende, der, efter at være blevet præsenteret for konceptet på en konference,
har taget familiematematikken med hjem til Munkekærskolen. Her har hun og
skolens andre matematikvejledere tilpasset og justeret det.
Blandt andet viste
evalueringen efter sidste års arrangement, at forældrene gerne ville have
konkrete opgaver med hjem – ikke bare en generel opfordring til at snakke om
matematik, der hvor den dukker op i hverdagen.
Derfor
får de i dag udleveret en lamineret seddel med forslag til aktiviteter – lige
til at hænge op på køleskabet. Og Andreas Uldahl kan sagtens se ideen med at gå
hjem og lave dem sammen med Anton. Han er glad for indblikket i, hvad der
bliver arbejdet med i skolen.
”Og
så giver det et indtryk af, hvad jeg har brug for af redskaber for at kunne
arbejde videre derhjemme. Jeg havde for eksempel svært ved at forklare Anton,
hvad lige og ulige numre er. Det kan være, vi skal spørge Birgitte om det”,
siger han henvendt til børnehaveklasseleder Birgitte Grønvold, der går forbi i
det samme.
Og
hun har svar på rede hånd: ”Kan du huske, vi har snakket om det med, om man kan
dele nogle æbler, uden at skulle skære et over, Anton? Hvis man kan, er det et
lige antal. Hvis man ikke kan, er det ulige”.
”Genialt.
Den tager jeg med hjem”, lyder det fra Andreas Uldahl, der dog bliver overtalt
af sin søn til lige at tage ét spil kort mere, inden turen går hjemad.
Det
hedder ’højere/lavere’ og går ud på at gætte, om det næste kort, der bliver
vendt, er højere eller lavere end det foregående. ’Her trænes de førfaglige ord
højere og lavere’, står der på den laminerede seddel på bordet.
Klokken
er 17:03, og familiematematik er egentlig slut for denne gang. Men Marlene
Schouw Jakobsen er travlt optaget af en engageret samtale med en forælder, der
arbejder som gymnasielærer og sagtens kan se ideen om at køre et lignende
arrangement, når eleverne starter i 1.G.
Og Munkekærskolen har da også planer om at afprøve familiematematik for ældre elever. I år er det for første gang afprøvet på 5. årgang, og næste skoleår kommer 2. og 7. årgang med på vognen.