Hvad gør lærerne, når elevernes forældre har
problemer med at forstå matematikken, som
den undervises i skolen i dag? Munkekærskolen i Solrød har indført dage med familiematematik for at hjælpe far og mor til at inddrage
matematik derhjemme.Foto: Peter Helles Eriksen
”Da jeg gik i skole, brugte vi trappen til at dividere. Lærer de slet ikke det mere?”
Matematikundervisning i dag er anderledes, end da mange forældre selv gik i skole. En gang om året inviterer Munkekærskolen i Solrød hele familien ind til fælles matematiktime. Her får far og mor indblik i, hvad der foregår i den lektiefri skole.
Opgaverne er fordelt på bordene i de tre
klasseværelser. Klokken er 15 tirsdag eftermiddag, men skoledagen er langtfra
slut for eleverne på 5. årgang på Munkekærskolen i Solrød Kommune. De næste to
timer er dog noget specielle. Her skal de nemlig have matematik sammen med deres
familier.
Annonce:
Matematiklærer
og -vejleder på mellemtrinnet Charlotte Tengstedt Hendriksen gør de sidste
opgaver til familiematematik klar. Flere af dem har til formål at give
inspiration til at snakke om matematik i hjemmet, når muligheden byder sig i
hverdagen.
For eksempel
hænger der på klassens knagerække tre kasketter, tre T-shirts og tre par
yogabukser. Opgaven lyder at undersøge, hvor mange kombinationsmuligheder det
giver. Andre opgaver er taget direkte fra grundbogen. Her skal familierne
sammen løse mere klassiske opgaver med fokus på geometri, tal og algebra, og
hvad der ellers er på undervisningsplanen lige nu i 5.a, 5.b og 5.c.
”Det handler om
at få vist, både hvordan vi arbejder med matematik i skolen, og hvordan
forældrene kan bakke op om det derhjemme”, siger Charlotte Tengstedt
Hendriksen.
Konceptet er
oprindeligt udviklet til indskolingen, og Munkekærskolen har afholdt
familiematematik to gange i børnehaveklasserne. Men i år har skolens
matematikvejledere besluttet at afprøve, om konceptet også fungerer i 5.
klasse. Planen er, at 2. og 7. årgang også kommer med på vognen til næste
skoleår.
Annonce:
Som så mange
andre skoler har Munkekærskolen nemlig en oplevelse af, at forskellen på den
matematikundervisning, de bedriver i dag, og den, forældrene selv er flasket op
med, vokser. Og at kløften bliver bredere, jo længere frem i skoleforløbet
eleverne kommer. Skolen er desuden lektiefri, hvilket yderligere øger behovet
for at skabe en matematikbro mellem skole og hjem.
3 tip til at komme i gang
1: Gør opgaverne klar.
Opgaver og flyers til familiematematik i indskolingen er
gratis tilgængelige på acweber.
dk. Yderligere inspiration kan
findes på instragram.com/
familiematematik. Munkekærskolen har selv udviklet
aktiviteter til 5. og 7. årgang og
suppleret med opgaver direkte
fra grundbogen.
2: Evaluér og tilpas.
Munkekærskolen har oprettet
en onlineformular til evaluering, og hvert arrangement
starter og slutter med en
kraftig opfordring til at udfylde
den. Og gerne inden man tager
hjem. Svarene bruger skolen
til at justere alt fra længden
på arrangementet til, at den
laminerede flyer, forældrene
får med hjem, nu indeholder
flere konkrete aktiviteter.
3: Hav respekt
for forældrenes tid.
Alle hiver og trækker i forældrene i den danske folkeskole.
Anbefalingen lyder derfor at
begrænse sig til ét familiematematikarrangement om året.
På Munkekærskolen er det
flyttet fra november til januar,
fordi forældrene i evalueringen af det første arrangement
gav udtryk for, at november
og december er højsæson for
forældrearrangementer.
”Nu har vi som
matematikvejledere i mange år prøvet at tage med ud på forældremøder og
forklare stolpe op og stolpe ned om matematiske kompetencer, og det har ikke
rigtigt hjulpet. Så nu har vi besluttet at prøve det her af”, siger Charlotte
Tengstedt Hendriksen.
Eleverne
begynder at indfinde sig. Nogle med én forælder, andre med to og flere endda
med yderligere familiemedlemmer.
De bliver budt velkommen af klassens faste
matematiklærer og begynder selv at bevæge sig rundt ved bordene til de
forskellige opgaver. Ved hver af dem er der udførlige instruktioner, så de kan
bevæge sig rundt i deres eget tempo. Det giver lærerne frie hænder til at
bevæge sig rundt og svare på spørgsmål både om de enkelte opgaver og om
matematikundervisningen generelt. Og
de sidste er der mange af.
Annonce:
En forælder
kalder Charlotte Tengstedt Hendriksen hen. ”Jeg lærte jo at dividere sådan
her”, siger han og tegner den klassiske trappe på et stykke papir. ”Gør man det
ikke sådan længere?”
Matematiklæreren
fortæller, at eleverne i dag ikke arbejder med én måde at dividere på. At der
først er fokus på forståelse, så metoderne – og først til sidst resultaterne.
”Og kan man finde på sin egen metode, er det helt fint”, siger hun.
En chokoladegraf
Ude på gangarealet mellem de tre klasseværelser har
Morten Olsen og datteren Sophia Rose taget plads sammen med Minna Legarth og
hendes datter Emmalie. Morten Olsen har fanget pointen om at gribe
matematikken, når den dukker op i hverdagen. På et stykke papir har han
nedfældet et koordinatsystem med stykker slik ud ad x-aksen og tid op ad
y-aksen.
Annonce:
For hver gang en
af de to veninder sikrer sig et stykke chokolade fra en af de skåle, der er sat
frem for at imødegå det værste eftermiddagsblodsukkerdyk, vokser grafen til
stor morskab for hele bordet.
De to forældre
kan genkende billedet af, at matematikken ser anderledes ud i dag, end da de
selv havde faget i grundskolen. Og at arrangementet giver dem et indblik, de
ellers mangler, når eleverne ikke har lektier med hjem.
”Det er noget
helt andet end en hurtig skole-hjem-samtale, hvor man får at vide, at det går
fint. Her kan man se, hvor de rent faktisk er henne i faget”, siger Morten
Olsen og tilføjer:
”Og så lærer man
jo på en anden måde, når man skal forklare andre noget. I dag er det hende, der
er læreren, som skal forklare mig, hvordan man løser opgaven”.
Annonce:
Det får fluks
datteren Sophia Rose til at hive mobiltelefonen op af lommen. ”Hvis jeg er
lærer, må jeg bruge lommeregner!” konstaterer hun med et grin.
Ved et andet
bord sidder en familie på fem personer. Ida og Jan Wolffbrandt er dukket op med
datteren Silje, der går i 5. klasse, og hendes to små søskende Majli på otte år
og Wilmer på seks år.
Også de kan
nikke genkendende til, at fraværet af lektier gør, at det som forældre kan være
svært at følge med. Og også at
matematikundervisningen i dag ser anderledes ud, end da de selv gik i skole.
Opgaven foran
dem er en grundbogsopgave, der lyder at beskrive, hvad der sker, når man
forlænger enten to eller alle fire sider på en firkant. Så lige nu bygges der
firkanter på livet løs med centicubes. Og det er første gang, forældrene
stifter bekendtskab med de små plastikterninger.
Sådan arbejder
vejlederteamet
Munkekærskolen har tre
matematikvejledere: Marlene
Schouw Jacobsen (indskoling),
Charlotte Tengstedt Hendriksen (mellemtrin) og Ann
Froberg (udskoling). De tre vejledere er formand for matematikfagteamet på hvert sit trin.
Familiematematik er oprindeligt udviklet til indskolingen.
Munkekærskolens matematikvejledere har været primus
motor på at tilpasse konceptet
til lokale forhold og udvikle
det til skolens mellemtrin og
udskoling. Vejlederne samarbejder med skolens vejleder
i dansk som andetsprog om
at gøre arrangementet så
inkluderende som muligt for
tosprogede familier.
Målet med vejledernes arbejde
er på sigt at udarbejde færdigpakkede kasser med opgaver,
materialer og vejledninger,
der gør det muligt for læreren
i en enkelt klasse at afholde
familiematematik, uden at årgangens vejleder er til stede.
”Hun har snakket
meget om dem, men vi anede ikke, hvad det var. For os foregik matematikken på
en tavle eller i en bog. Det virker, som om det er meget mere hands on og
virkelighedsnært i dag”, siger Ida Wolffbrandt.
Opgaver til køleskabet
Til familiematematik i børnehaveklassen er der i sagens
natur ikke grundbogsopgaver på bordene. Her handler det alene om at give
inspiration til at gribe mulighederne for at snakke om matematik, når de dukker
op i hverdagen.
Her
lyder opgaverne blandt andet på at gå i skolekøkkenet og tælle bestik, lave
saftevand i blandingsforholdet 1:4 og at skære et antal agurkeskiver til hver
person i familien.
Desuden
er der inspiration til simpel købmandsregning og til samtaler om tal på
nummerplader og husnumre. Og ikke mindst en masse bræt-, terninge- og kortspil.
Både generelle
opfordringer til at tale om matematik i hjemmet og konkrete aktiviteter at
gribe til er nedfældet på en lamineret flyer, forældrene får med hjem til at
hænge op på køleskabet. Flyeren er udarbejdet af Marlene Schouw Jacobsen, der
er matematiklærer og -vejleder i indskolingen på Munkekærskolen.
Det er hende,
der i sin tid blev præsenteret for familiematematikkonceptet på en konference
og tog det med tilbage til skolen, hvor hun og skolens andre matematikvejledere
har foretaget tilpasninger og videreudviklet konceptet til også at dække
mellemtrin og udskoling.
I
børnehaveklassen handler familiematematik både om at skabe bro mellem skole og
hjem og om at udstyre forældrene med et lugejern, der kan fjerne spirende
matematiktræthed allerede på frøstadiet.
”Hvis eleverne
en dag kommer hjem fra skole og siger, at de ikke kan finde ud af matematik,
har man som forælder et helt arsenal af beviser at trække på, når man skal
forklare, at jo, det kan de faktisk godt. På den måde kan man få vendt en
negativ indstilling hos et barn, der har oplevet, at det i et enkelt tilfælde i
en enkelt matematiktime har haft svært ved noget”, siger Marlene Schouw
Jacobsen.
Tilbage på 5.
årgang er der ingen tegn på matematiktræthed, kun den helt almindelige af
slagsen. Stemningen er god, men kinderne er røde. Klokken nærmer sig så småt
17.00, og der er allerede tyndet godt ud i deltagerne. Det er helt efter bogen.
Meningen er, at familierne kan kalde det for en dag, når kræfterne er sluppet
op.
Emmalie og Minna Legarth har sagt farvel til Emmalies
matematiklærer Charlotte Munch og har retning ud ad døren, da morens øjne
falder på kasketterne, T-shirtene og yogabukserne på knagerækken.
”Se, den opgave
har vi ikke prøvet. Det handler om, hvor mange forskellige outfit man kan
lave”, siger hun. Svaret fra datteren falder prompte: ”Ja, det hedder
kombinatorik”.
Lærer opfandt familiematematik
Familiematematikkonceptet er udviklet af matematiklærer Anne-Christine
Weber som led i hendes uddannelse til
matematikvejleder i 2017. I sit afsluttende projekt på vejlederuddannelsen
undersøgte hun, hvordan forebyggende
indsatser kan afhjælpe matematikvanskeligheder.
”Forskningen viser, at forældrenes indflydelse på barnets læring er større end
skolens. Så vi kommer ikke uden om at få
dem på banen”, siger hun.
Det er dog ikke så ligetil. Mange forældre
har selv kæmpet med matematikvanskeligheder og mener derfor ikke, at de kan
gøre det store for at hjælpe. Eller de har
udviklet en fortælling om, at eftersom
de selv har klaret sig godt, er matematik
ikke så vigtigt. Og så ser matematikundervisningen i folkeskolen i dag desuden
markant anderledes ud, end da forældrene i sin tid selv gik i skole.
”Man taler om, at den didaktiske kontrakt
har ændret sig. Dengang forældrene gik
i skole, lød den groft sagt, at der var én
metode, der ledte hen til ét svar, man
måtte ikke kigge efter, og man skulle
helst kunne klare sig uden at spørge
læreren”, siger Anne-Christine Weber og
tilføjer:
”Nu ser man en kvalitet i at dele og bruge
hinandens svar til noget. Hvis eleven
spørger læreren om noget, er det et udtryk for undren og nysgerrighed. Og det
vigtige er ikke så meget resultatet som
processen derhen, som kan se meget
forskellig ud fra elev til elev”.
Anne-Christine Weber har udviklet
familiematematik til 0.-3. klasse. I børnehaveklassen er der fokus på, hvordan
man kan inddrage og tale om matematik
i hverdagen, og så kommer de fire regnearter gradvist på i løbet af klassetrinnene i indskolingen.
På Instagram har hun en konto dedikeret
til at finde matematik på farten, man
som forældre kan snakke med sine børn
om.
I dag læser Anne-Christine Weber en
kandidat i matematikdidaktik, men hun
nåede at afholde familiematematik syv
gange i hele indskolingen på Bagsværd
Skole inden.