"I den nye prøve er det som at få en fremmed lærer i rummet", siger Malene Neergaard.

Nye sprogvurderinger er ramt af stort it-bøvl - og nedbruddet er ikke den eneste frustration

I disse uger tager skolens yngste elever en helt ny digital sprogvurderingstest. Men en it-fejl gør, at mange resultater ikke er gemt, så eleverne risikerer at skulle tage testen igen. Og det er faktisk ikke engang det værste ved den nye test, lyder det fra børnehaveklasseleder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Opdateret kl. 19.07 med oplysning om, at elevernes besvarelser kun er gemt, hvis det fremgår i systemet.

”Mangler at sende 49 besvarelser”, stod der på børnehaveklasseleder Malene Neergaard Fristrups skærm, da hun i fredags forsøgte at gennemføre den helt nye obligatoriske sprogvurdering af børnehaveklasseeleverne på Arden Skole i Mariagerfjord Kommune. 

Alle opgaver var ellers løst og testen afsluttet, men kun halvdelen af testens resultater viste sig at være blevet gemt.

Da hun skrev ud i facebookgruppe ’For os der underviser i 0. klasse’, viste det sig hurtigt, at hun ikke var alene. På kort tid kom der 63 kommentarer fra frustrerede børnehaveklasseledere i samme situation.

”Synes det er så synd for de børn, som har siddet og gjort sig umage”, skrev en, mens en anden konstaterede: ”Der går meget kostbar tid fra undervisningen på grund af det bøvl”.

Hidtil har skolerne selv kunnet vælge, om de ville vurdere elevernes sprog med afsæt i redskabet ’Sprogvurdering 3-6’ eller ’Sprogprøven’, men siden blev det besluttet, at alle børnehaveklasseelever skal testes med et nyudviklet digitalt vurderingsredskab sprogvurdering.dk.

Det redskab er nu klar, og børnehaveklasselederne er gået i gang med at bruge det. Men både i sidste uge og begyndelsen af denne uge oplevede de altså udfordringer med det it-tekniske.

”Jeg havde heldigvis hørt fra andre, at der var problemer, så jeg nøjedes med at prøve med et enkelt barn i stedet for hele klassen som planlagt. Da han var færdig med testen og skulle gemme, stod den bare og kørte på gemmefunktionen. Og da jeg gik ind på overblikssiden, der er til lærere, kunne jeg se, at den kun havde gemt halvdelen af prøven”, fortælle Malene Neergaard Fristrup.

Svar fra Styrelsen for It og Læring

Folkeskolen har spurgt Styrelsen for It og Læring (Stil), hvad udfordringen skyldes. Her lyder svaret:

”Det er ikke selve it-systemet sprogvurdering.dk, der ikke virker stabilt p.t., men derimod den it-service, der anvendes til brugerstyring. Der arbejdes på højtryk for at rette fejlen”, skrev de mandag.

I forhold til elevernes resultater, svarer styrelsen:

”Resultaterne af de elevbesvarelser, der er gennemført, er gemt. De, elever, der har besvaret allerede, skal derfor ikke til prøve på et senere tidspunkt. Men de elever, der ikke er sprogvurderet endnu her i efteråret (anbefalet periode uge 38-41), skal gennemføre en sprogvurdering”.

Tilføjet kl. 19.07

Efter offentliggørelsen har Stil sendt et nyt svar til redaktionen, hvori det fremgår, at elevernes svar kun er officielt gemt, hvis børnehaveklasselederen efter testen kan se besvarelserne i systemet.

"Evt. efter at have logget ud og ryddet browserhistorik og logget ind igen", oplyser styrelsen.

Ny prøve er som at få en fremmed lærer i rummet 

Men for Malene Neergaard Fristrup er nedbruddet ikke den eneste frustration ved den nye sprogvurdering.

”Tidligere har jeg læst opgaverne op, så har vi kunne snakke om det, og jeg har kunnet sørge for, at de har fået en god oplevelse og ikke har følte, at de er blevet testet. I den nye prøve er det som at få en fremmed lærer i rummet. For de skal selv sidde med hovedtelefoner og trykke sig igennem testen". 

"Det er både enormt tidskrævende og risikoen for, at de sidder og bliver frustrerede og kede af det og får en dårlig oplevelse, er langt større”, siger hun.

Eleverne er slet ikke vant til at bruge computere

Når hun oplever den som mere tidskrævende, er det fordi de små elever slet ikke er vant til at bruge computere. 

Så de skal instrueres i at flytte track-pad musen rundt på skærmen og ramme et billede af en højttaler for at høre opgaven læst op, så det rigtige svar, og så en pil for at komme videre, og igen en højtaler.

”Før kunne jeg gennemføre vurderingen med hele klassen på en gang. Nu er jeg nødt til at tage den ud i små grupper sammen med en pædagog for få den gennemført”.

Dertil kommer, at børnehaveklasselederen ikke løbende kan følge med i, hvad eleverne får af spørgsmål, og hvad de svarer.

”Det betyder jo noget for, hvor meget jeg kan støtte dem i oplevelsen. Men det betyder også, at når jeg får resultatet af prøven, kan jeg kun se, at eleven fx har problemer med bogstavkendskab, men jeg kan ikke som før se, hvilke bogstaver det er, han kæmper med”, forklarer hun.

Nogle af de børnehaveklasseledere, der har kommentereret i facebookgruppen synes, at den nye sprogvurdering har fungeret godt, endda bedre end tidligere, mens andre ser samme udfordringer som Malene Neergaard Fristrup.