Opdateret kl. 19.07 med oplysning om, at elevernes besvarelser kun er gemt, hvis det fremgår i systemet.
”Mangler at sende 49 besvarelser”, stod der på børnehaveklasseleder
Malene Neergaard Fristrups skærm, da hun i fredags forsøgte at gennemføre den helt
nye obligatoriske sprogvurdering af børnehaveklasseeleverne på Arden Skole i
Mariagerfjord Kommune.
Alle opgaver var ellers løst og testen afsluttet, men kun halvdelen af
testens resultater viste sig at være blevet gemt.
Da hun skrev ud i facebookgruppe ’For os der underviser i 0.
klasse’, viste det sig hurtigt, at hun ikke var alene. På kort tid kom der 63
kommentarer fra frustrerede børnehaveklasseledere i samme situation.
”Synes det er så synd for de børn, som har siddet og gjort
sig umage”, skrev en, mens en anden konstaterede: ”Der går meget kostbar tid fra undervisningen på grund af
det bøvl”.
Hidtil har skolerne selv kunnet vælge, om de ville vurdere
elevernes sprog med afsæt i redskabet ’Sprogvurdering 3-6’ eller ’Sprogprøven’,
men siden blev det besluttet, at alle børnehaveklasseelever skal testes med
et nyudviklet digitalt vurderingsredskab sprogvurdering.dk.
Det redskab er nu klar, og børnehaveklasselederne er gået i
gang med at bruge det. Men både i sidste uge og begyndelsen af denne uge oplevede de
altså udfordringer med det it-tekniske.
”Jeg havde heldigvis hørt fra andre, at der var problemer,
så jeg nøjedes med at prøve med et enkelt barn i stedet for hele klassen som
planlagt. Da han var færdig med testen og skulle gemme, stod den bare og kørte
på gemmefunktionen. Og da jeg gik ind på overblikssiden, der er til lærere,
kunne jeg se, at den kun havde gemt halvdelen af prøven”, fortælle Malene
Neergaard Fristrup.
Svar fra Styrelsen for It og Læring
Folkeskolen har spurgt Styrelsen for It og Læring (Stil), hvad udfordringen skyldes. Her lyder svaret:
”Det er ikke selve it-systemet sprogvurdering.dk, der ikke
virker stabilt p.t., men derimod den it-service, der anvendes til
brugerstyring. Der arbejdes på højtryk for at rette fejlen”, skrev de mandag.
I forhold til elevernes resultater, svarer styrelsen:
”Resultaterne af de elevbesvarelser, der er gennemført, er
gemt. De, elever, der har besvaret allerede, skal derfor ikke til prøve på et
senere tidspunkt. Men de elever, der ikke er sprogvurderet endnu her i
efteråret (anbefalet periode uge 38-41), skal gennemføre en sprogvurdering”.
Tilføjet kl. 19.07
Efter offentliggørelsen har Stil sendt et nyt svar til redaktionen, hvori det fremgår, at elevernes svar kun er officielt gemt, hvis børnehaveklasselederen efter testen kan se besvarelserne i systemet.
"Evt. efter at have logget ud og ryddet
browserhistorik og logget ind igen", oplyser styrelsen.
Ny prøve er som at få en fremmed lærer i rummet
Men for Malene Neergaard Fristrup er nedbruddet ikke den
eneste frustration ved den nye sprogvurdering.
”Tidligere har jeg læst opgaverne op, så har vi kunne snakke
om det, og jeg har kunnet sørge for, at de har fået en god oplevelse og ikke har
følte, at de er blevet testet. I den nye prøve er det som at få en fremmed lærer
i rummet. For de skal selv sidde med hovedtelefoner og trykke sig igennem
testen".
"Det er både enormt tidskrævende og risikoen for, at de sidder og bliver
frustrerede og kede af det og får en dårlig oplevelse, er langt større”, siger
hun.
Eleverne er slet ikke vant til at bruge computere
Når hun oplever den som mere tidskrævende, er det fordi de
små elever slet ikke er vant til at bruge computere.
Så de skal instrueres i at
flytte track-pad musen rundt på skærmen og ramme et billede af en højttaler for
at høre opgaven læst op, så det rigtige svar, og så en pil for at komme videre,
og igen en højtaler.
”Før kunne jeg gennemføre vurderingen med hele klassen på en
gang. Nu er jeg nødt til at tage den ud i små grupper sammen med en pædagog for
få den gennemført”.
Dertil kommer, at børnehaveklasselederen ikke løbende kan
følge med i, hvad eleverne får af spørgsmål, og hvad de svarer.
”Det betyder jo noget for, hvor meget jeg kan støtte dem i
oplevelsen. Men det betyder også, at når jeg får resultatet af prøven, kan jeg
kun se, at eleven fx har problemer med bogstavkendskab, men jeg kan ikke som
før se, hvilke bogstaver det er, han kæmper med”, forklarer hun.
Nogle af de børnehaveklasseledere, der har kommentereret i
facebookgruppen synes, at den nye sprogvurdering har fungeret godt, endda bedre
end tidligere, mens andre ser samme udfordringer som Malene Neergaard Fristrup.