"Eleverne har med god afstand fået lov til at interviewe børnehaveklasseelever om deres ønsker til madpakken. Det var en god start på forløbet", siger madklundskabslærer Mia Vad Hansen.
Foto: Mia Vad Hansen
Madpakkeforløb: Lav en sund madpakke til en børnehaveklasseelev
De nye kostråd pakket ind i et madpakkeforløb, som inkluderer interview af børnehaveklasseelever, indkøbslister og et benspænd om, at alt i madpakken skal laves fra bunden. Madkundskabslærer Mia Vad Hansen deler her forløbet med folkeskolen.dk's læsere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udfordringerne i madkundskabsundervisningen har stået i kø i coronatiden, og derfor er madkundskabslærer på Hirtshals Skole Mia Vad Hansen også glad for at være tilbage i skolekøkkenet efter nedlukning.
Dog har hun sit valgfagshold i madkundskab delt op på flere klasser, så derfor må hun undervise i mindre hold med færre elever for at undgå at blande eleverne.
Trods udfordringerne har hun sat gang i et madpakkeforløb til børnehaveklasseelever, som eleverne i 7. klasse indtil nu har taget godt imod.
"Det handler om at lave mad til en bestemt målgruppe. Det kunne lige så godt have været, at de skulle lave mad til en bodybuilder. Men det giver god mening, at det er for en skoleelev".
"Det er langt fra alle elever i 7. klasse, der har madpakke med, så det er godt for dem at lære, hvad en sund madpakke er. Og så er det også en måde at få introduceret de nye kostråd, som kom i januar", siger Mia Vad Hansen.
Blog: Sultne elever
Eksamensforberedende forløb
Hun har lavet et slideshow, hvor hun gennemgår de nye officielle kostråd, madpakkehånden, udviklingstrin for 3-6-årige, når det kommer til mad, energibehov for seksårige og billedinspiration til madpakker.
Dernæst får eleverne opgaven at designe en madpakke til et barn på seks år, som følger de nye kostråd og madpakkehånden.
De skal lave opskrifter på det, som skal være i madpakken, lave indkøbsseddel og lave alt, hvad der skal i madpakken fra bunden.
"Eleverne har med god afstand fået lov til at interviewe børnehaveklasseelever om deres ønsker til madpakken. Det var en god start på forløbet", siger Mia Vad Hansen.
Hun har eleverne i fire lektioner ad gangen og netop derfor kan det lade sig gøre at bage eksempelvis rugbrød til madpakken.
"Når de skal designe en madpakke og lave en indkøbsliste, skal de skrive, hvad de har brug for i køkkenet, og hvad de har brug for bliver købt. De skal vise, at de skal bruge 100 gram mel, men at de godt ved, at mel er noget, man køber i to kilo poser. Det er også en del af det, som de skal til prøve i", fortæller Mia Vad Hansen.
Elev: "Madkundskab var det eneste fag, jeg godt gad at gå til eksamen i"
Corona udfordrer valghold
Målet er, at eleverne skal til prøve næste år, men det er en udfordring, fordi corona har betydet mange aflyste lektioner. Og nu har eleverne kun halvdelen af lektionerne, fordi de ikke må blandet på tværs af klasser.
"Det er jo et problem. Da de var hjemsendt på grund af corona, har de set mig lave mad, jeg har opfordret dem til at være med hjemmefra, men de har ikke fået lavet så meget praktisk, for jeg kan ikke kræve, at forældrene køber ind til det. Men det betyder noget, at de får set mig lave maden. Men jeg er bagud i min årsplan, når nu hver anden gang er aflyst", siger hun.
Hun delte erfaringerne fra madkasseforløbet på Facebook og efterfølgende har flere lærere spurgt, om hun ville sende sit slideshow til dem. Nu vil hun også gerne dele forløbet med folkeskolen.dk/ernæring&sundheds læsere. Du finder slideshowet under denne artikel.