Temaer i undervisningen kan skabe mere dybde i læringen og
give eleverne en oplevelse af genkendelighed og progression.
Men hvordan vælger man et godt tema i børnehaveklassen? Og
endnu vigtigere: Hvordan gennemføres det på en gennemtænkt og systematisk måde,
så eleverne lærer noget?
På Danmarks Lærerforenings kursus for 75
børnehaveklasseledere delte Line Thingholm, der er lektor i sproglig pædagogik
på Via University College, råd til netop det.
”En fordel ved at
undervise i temaer er, at eleverne kommer forbi de samme emner og ord flere
forskellige gange i forskellige sammenhænge. Gentagelserne og det, at eleverne
bliver i det samme ordforråd, gør, at læringen bliver mere og sikker og
dybdegående”, siger Line Thingholm.
For lektoren er det vigtigt, at temaerne er velvalgte, og at
man på forhånd ved, hvad eleverne skal lære og hvordan.
”Den tematiske undervisning
skal som al anden undervisning tænkes ind i en progression, hvor man som
børnehaveklasseleder gennemtænker sit tema og planlægger ret detaljeret”.
Step 1: Hvad skal eleverne lære?
I godt tema kan eleverne potentielt komme omkring alle seks
forskellige kompetenceområder, lyder det fra Line Thingholm.
Det lyder måske
som en mundfuld, men fordi temaet ligger fast over en længere tidsperiode, kan
kompetencerne komme i spil i forhold til hinanden igen og igen og give en
følelse af genkendelighed. Det vigtige er, ifølge lektoren, at læringen og
aktiviteterne ikke bliver for tilfældige.
”En udfordring i børnehaveklassen kan være, at
undervisningen bliver meget fragmenteret. En udflugt her, en udsendelse af
Ultra-nyt der, og så laver vi lige perleplader. Et velvalgt tema er stadig
sjovt for eleverne, samtidig med at læringen er mere styret og struktureret”.
Line Thingholm har delt en række spørgsmål, man bør tage
stilling til og planlægge, inden man går i gang med et nyt tema. Sammen med
punkterne fra børnehaveklasseledernes faghæfte kan det bruges som en slags
tjekliste i planlægningen af et nyt tema.
- Hvad skal børnene lære?
- Hvilke ord skal de lære? Hvilke sproghandlinger
skal de lære?
- Hvordan vil jeg ’åbne’ temaet – altså hvordan
starter vi? Hvordan arbejder jeg med elevernes forforståelse?
- Hvad skal vi se/gøre/besøge/prøve? Hvordan lærer
børnene det nye sprog som ledsagelse til handling?
- Hvad skal eleverne læse (få læst højt), skrive,
samtale om og lytte til. De fire færdigheder skal gennemtænkes ind i teamet.
- Hvordan kommer jeg omkring de seks
kompetenceområder
- Hvad skal eleverne producere og formidle? Til
hvem?
Sådan kan du vælge et tema
Idéelt set bør undervisningen stort set altid foregå i
temaer, siger Line Thingholm.
”Det er selvfølgelig ikke realistisk på grund af rammerne og
de ’tvungne’ ting, man ofte skal. Men det giver mening at stile efter tematisk
undervisning så meget af tiden som muligt, fordi det optimale er at lære i
dybden”.
Det vigtigste ved et godt tema er blandt andet, at der er
gode muligheder for at knytte flere kompetenceområder til, siger Line
Thingholm. Hun bruger et tema om forår som eksempel.
Her kan der eksempelvis indgå matematisk forståelse, idet
eleverne kan foretage simple vejrmålinger, og eleverne får forståelse for
naturfaglige fænomener ved at være i og tale om naturen og årets gang. Samtidig
kan man komme forbi det sproglige og kreative ved at lave sange og personlige
fortællinger, og så er bevægelse lige til højrebenet.
Et tema om familie, fritid, sport, bevægelse, vilde dyr
eller kæledyr er også oplagte, siger Line Thingholm.
Lektoren har derudover lavet denne tjekliste, du kan bruge,
næste gang du skal vælge et tema i børnehaveklassen:
- Er det vedkommende og noget eleverne kender og
kan relatere til?
- Er det muligt at knytte kompetenceområderne til?
- Er der gode muligheder for visuel støtte og
materialer i mange forskellige formater (konkreter, billeder, film, besøg,
sange, lege mv)
- Giver temaet mulighed for at udtrykke sig
mundtligt og skriftligt?
- Giver temaet eleverne mulighed for at tilegne
sig et nyt ordforråd?
- Er der ‘kød’ på teamet – kan vi arbejde med det
hen over nogle uger?
Giver andre muligheder
På kurset i Bjerringbro skulle deltagerne i hold forsøge sig
med at lave deres eget bud på et tematisk undervisningsforløb.
I en af
grupperne var temaet ’skoven’, og deres benspænd var, at de skulle forberede et
tema med fokus på kompetenceområdet krop og bevægelse, samtidig med at de
skulle orientere sig i faghæftet for undervisning i børnehaveklassen.
Ved selv at gå en tur i skoven og finde inspiration fandt
gruppen blandt andet frem til, at deres undervisning skulle indeholde en
forhindringsbane, som eleverne selv skulle være med til at lave, samt en
huskeøvelse med løb og rekvisitter fra skoven. Udflugten skulle foregå en dag
om ugen fire gange i træk, så eleverne fik gavn af at lave de samme øvelser og
tale om de samme ting flere gange.
Den tematiske tænkning er ikke fremmed for deltagerne, men
det giver god mening at tænke det mere systematisk, siger en af
gruppemedlemmerne Jette Veslemøy Ørenberg, der har arbejdet som
børnehaveklasseleder i 36 år:
”Det handler jo om gentagelser og om, at de aktiviteter, man
laver, ikke er så tilfældige. Jeg kan godt lide at tænke undervisningen på
denne her måde, det er bare sjældent, man lige har timer nok til det”, siger
børnehaveklasselederen, der især er glad for muligheden for at lade eleverne få
medindflydelse.
”Der kan godt ske magi, når børnene selv bliver inddraget,
og det ikke er så voksenstyret. Der er der god mulighed for ved sådan et
tematisk forløb”.
Børnehaveklasselederen Marianne Schmidt i samme gruppe er
enig i, at den tematiske tænkning giver nogle andre muligheder:
”Det, at man gør nogle af de samme ting flere gange, gør, at
der bliver mere tid til at få alle på banen, også selvom børnene er på
forskellige niveauer. Og børnene kan få en oplevelse af at bruge det, de lærte
sidste gang, så de får selvtillid”, siger Marianne Schmidt.