I to ud af tre kommuner afslutter børnene børnehaven i foråret, selv om de først begynder i skole i august.
Foto: VioletaStoimenova/istock
BUPL vil have stop for forårs-sfo som spareøvelse
To ud af tre kommuner flytter de ældste børnehavebørn over på skolen flere måneder før skolestart, viser en ny undersøgelse fra BUPL. Men kun hver sjette kommune afsætter de samme resurser til tidlig sfo som til børnehave. Den spareøvelse vil BUPL have stoppet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Cirka to tredjedele af kommunerne bruger muligheden for at sende børnehavebørn tidligt i sfo. Samtidig sparer langt de fleste af kommunerne penge på manøvren, fordi de afsætter bruge færre resurser per barn, når børnene rykker over på skolen.
Kun 16 procent af kommunerne tildeler samme resurser til børnene i tidlig sfo, som de gør i børnehaven, og i gennemsnit ligger kommunernes tildeling per barn i tidlig sfo cirka midtvejs mellem prisen for en børnehaveplads og en sfo-plads.
Tallene stemmer godt overens med en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut fra sidste år. Den viste, at for 15 år siden var det hver fjerde skole, der benyttede tidlig sfo. i 2020 var denne andel godt fordoblet til 56 procent.
Formand for BUPL Elisa Rimpler kritiserer, at pengene ikke følger med, når flere kommuner vælger tidlig sfo.
"Det er i overgangen fra børnehave til skole, at vi lægger kimen til et godt skoleliv. Derfor er det vanvittigt at gøre den overgang til en spareøvelse. Kommunerne sætter økonomiske hensyn over de pædagogiske hensyn til børnenes trivsel og udvikling, når de snyder dem for de normeringer, de har krav på som børnehavebørn".
!function(e,i,n,s){var t="InfogramEmbeds",d=e.getElementsByTagName("script")[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement("script");o.async=1,o.id=n,o.src="https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");
Grafik: Børn&Unge, BUPL
Børn tages tidligere ud af børnehaven for at blive skoleklar
Besparelser på omkring 200 millioner kroner
BUPL anslår, at kommunerne samlet set sparer i omegnen af 200 millioner kroner om året på at sende børnehavebørn tidligt i sfo.
I enkelte kommuner bliver børnene flyttet fra børnehave til sfo allerede i marts, viser undersøgelsen.
"Flere og flere børn starter skolelivet allerede i foråret, når de rykker i sfo. Det kan der sagtens være gode argumenter for, hvis normeringerne og pædagogerne følger med børnene. Men vi taber alt for mange børn, når overgangen bliver præget af utryghed og kaos", siger Elisa Rimpler.
Høje-Taastrup indfører 'april-børn'
Opråb til politikere: Kræv, at resurserne følger med
Hun opfordrer de kommuner, der benytter forårs-sfo, til at rette op på resursetildelingen. Samtidig appellerer hun til, at de politiske partier bag aftalen om minimumsnormeringer pålægger kommunerne, at børnehavenormeringen skal følge børnene ind til skolestart.
"Vi risikerer desværre, at lovkravet om minimumsnormeringer øger kommunernes incitament til at lade børnene starte tidligere og tidligere i sfo ud fra ren kassetænkning. Det er simpelthen ikke acceptabelt. Pengene bør følge børnene frem til skolestart", lyder det fra Elisa Rimpler.
Børnehaveklasseledere: Kræver godt samarbejde med skolen
Formand for børnehaveklasselederne Marianne Giannini kender godt til tendensen med, at flere børn starter tidligt i foråret i SFO.
"Der er stor forskel på, om det er godt eller dårligt, at de starter så tidligt. I første omgang var det en foranstaltning, for at få det til at gå op, så der blev pladser i vuggestuer og børnehaver. Og så sparer kommunerne selvfølgelig også nogle penge ved at gøre det", siger Marianne Giannini.
Hun mener, at det er vigtigt, at der er et godt samarbejde mellem skole og SFO, når børnene kommer i 'forårs-SFO'.
"Det kan være godt, at de starter tidligt. Det kræver, at der er meget samarbejde mellem fritidshjem og skole. Er der det, så kan det smaddergodt, fordi de får en rolig indgang til skolen. Hvis der ikke er et godt samarbejde kan det ende med at de kommer til at starte to gange i skole, og så kan det blive svært", siger hun.
Hun understreger, at når børnene starter i tidlig SFO, bør det være læreplanerne fra børnehaven og ikke skolen, som pædagogerne bør følge.
"For ellers bliver deres skoletid forlænget med tre måneder, og der sker let forviklinger", siger hun.
Læs mere
Kortlægning af kommunernes brug af tidlig SFO(pdf)