Eleverne skal arbejde ud fra ingeniørernes metode med at undersøge, opstille hypoteser, teste, justere - og finde en konkret løsning på en problemstilling. Arkivfoto
Foto: Helle Lauritsen
30 mio. til praktisk problemløsning i naturfag
Fire fonde giver 30 millioner kroner over 10 år til projektet 'Engineering i skolen'. Naturfagslærere og elever i fire kommuner skal uddannes i metoden, der forstås som ingeniørernes arbejdsmetode med konkrete løsninger på praktiske problemstillinger.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er tænkt på uddannelse til naturfagslærerne i engineering-didaktik, undervisningsmaterialer, konkurrencer og events. Projektgruppen bag er Astra, Naturvidenskabernes Hus, Via University College og Engineer the future. Kapitalen kommer fra Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.
De fire kommuner, der i første omgang begynder på projektet, er Horsens, Vejle, Holstebro og Lyngby-Taarbæk. Første projekt varer tre et halvt år. Overordnet vil det blive integreret i eksisterende indsatser i grundskolen og forankres i forenklede Fælles Mål for naturfagene.
"Solidt kendskab til naturvidenskab og teknologi er en del af den almene dannelse og kan være med til at give eleverne flere muligheder i livet både som kritiske forbrugere af teknologi, og når de senere skal vælge uddannelse. Med "Engineering i skolen" tilbyder vi konkrete redskaber til naturfagslærerne, der skal gøre eleverne i stand til at undervise på en problembaseret måde. Vi håber, det vil skærpe elevernes interesse for naturvidenskab og teknologi og styrke deres kompetencer på området", siger Ghita Wolf Andreasen, projektdirektør i Engineer til Future.