Anmeldelse
www.copenhagenconsensus.com/minprioritering
www.copenhagenconsensus.com/minprioritering
De fleste elever får dog brug for solid vejledning og inddragelse af andre læremidler, hvis økonomitænkning og cost-benefit-analyser skal give mening
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Klimatopmødet til december i København, COP15, afleder rigtig mange læremidler til styrkelse af globale forhold. Talrige og forskelligartede interesser står på spring med forslag til løsninger af verdens store kriser. Denne nye hjemmeside lægger op til at få de ældste elever i såvel samfundsfag som flerfaglige sammenhænge til at debattere og prioritere blandt mulige løsninger. Kan det betale sig?
Fakta:
Titel: www.copenhagenconsensus.com/minprioritering
Type: Internet
Forlag: Copenhagen Consensus
Materialet er udarbejdet af Copenhagen Consensus Center på Copenhagen Business School. Der tages udgangspunkt i otte internationale økonomers liste over verdens ti mest påtrængende problemer samt deres forslag til prioritering af pengene. De valgte temaer er henholdsvis terrorisme, global opvarmning, sult, kvinder, handelsbarrierer, ren luft, rent vand, konflikter, uddannelse og sygdomme.
Den væsentligste elevaktivitet på siden er et teknisk velfungerende prioriteringsprogram, hvor der efter diskussioner og analyser indtastes egne forslag til rangordnede løsninger. Argumenterende indlæg kan sendes per mail til hjemmesiden, og resultaterne kan efterfølgende sammenlignes med andre elevers tilkendegivelser.
Tekster, videoklip, lyd og fotos giver noget baggrundsviden, så der kan tages stilling til de særdeles komplekse forhold og foreslåede løsninger. Men en del redegørelser og faglige begreber har mange elever ikke umiddelbart forudsætninger for at forstå. Herunder prioriteringsprogrammets beskrivelse af cost-benefit-metoden, der bruges i arbejdet med en rent økonomisk prioritering af verdens problemer.
Enkelte ord eller fagtermer forklares i en ordliste, og der peges på nogle almene hjemmesider. Men der henvises desværre ikke til andre helt oplagte og direkte undervisningstilrettelagte sider som klimaundervisning.dk, klimakaravanen.dk og EMU'ens omfattende materiale om tredjeverdensforhold.
Det kræver således en grundig forberedelse og indsats fra underviserens side, hvis det ikke blot skal blive en slags sport eller retorisk jonglering med valg og fravalg. Økonomernes cost-benefit-analyser, hvor investering og afkast måles som i en produktionsvirksomhed og efterfølgende sammenligning på tværs af problemerne, kræver virkelig vejledning, for at eleverne skal kunne skabe sig en rimelig mening om globale prioriteringer.
De fleste får som minimum brug for den tilhørende og særdeles grundige lærervejledning, hvor der ud over faglige informationer leveres metodiske råd til brug i både samfundsfag og matematik.
Op til COP15 er denne hjemmesiden - i et tæt samarbejde med øvrige læremidler - helt oplagt at inddrage som led i elevernes kritiske stillingtagen til globale udviklings- og miljøproblemstillinger. Dermed sættes også fokus på Danmarks forpligtigelse over for FN's 2015-mål - og ikke mindst på en fælles forståelse af, at det kan betale sig at investere i verdens fattige.