Uddannelsesansvarlig Kamilla Louise Hansen introducerer holdet fra Sosu H i Gladsaxe til dagens forløb på Glyptoteket.Foto: Dorthe Kirkgaard Nielsen.
Skulpturer lærer sosu-elever om kropssprog og kommunikation
Sosu H og Glyptoteket har i fællesskab udviklet undervisningsforløbet ’Mellem mennesker’. Her bruger eleverne museets skulpturer som cases til at træne deres blik for forskellige perspektiver, dialog, følelser og kropssprog.
Dorthe KirkgaardNielsenJOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/sosu
”Alle skulpturer herinde forestiller mennesker, de fleste er nøgne – på den måde kan vi endnu tydeligere se, hvad kroppen fortæller. I dag skal vi lege, at vi er i et rum af mennesker. I skal se hver skulptur som en arbejdscase, som vi skal ind at fortolke og dissekere”.
Annonce:
Talen fra Kamilla Louise Hansen, uddannelsesansvarlig på Glyptoteket, strømmer gennem høretelefonerne – kun afbrudt af lidt sagte musik, alt imens eleverne fra GF2-holdet fra Sosu H i Gladsaxe går stille rundt mellem skulpturerne i museets samling af moderne skulpturer.
I dag har sosu-underviser Sunniva Northway nemlig valgt at tage sine grundforløbselever med på museum, så de æstetiske læreprocesser bliver bragt i spil, og der kommer noget sanseligt ind i læringen.
”Her træder eleverne ind i rum, hvor de dømmefrit kan tale om egne fortolkninger af skulpturernes udtryk og kropssprog på en helt anden måde, end vi kan tale om borgerne. Her kan de diskutere på et fagligt niveau, og refleksionerne højnes fra at være personlige opfattelser til at kunne bruges i professionelle observationer og diskussioner”, siger Sunniva Northway.
Et tilbud for alle sosu-elever
Undervisningstilbuddet ’Mellem mennesker’ er udviklet i et samarbejde mellem Sosu H og Glyptoteket.
Forløbet kan bruges af elever på både GF1, GF2, GF+ og hovedforløb på sosu-uddannelserne.
Eleverne skal igennem forløbet ’Mellem mennesker’ – et undervisningstilbud til elever på både grundforløb og hovedforløb på sosu-uddannelserne, hvor eleverne igennem halvanden time bruger skulpturerne til at få et større blik for blandt andet kropssprog og kommunikation.
Annonce:
Med kunsten som omdrejningspunkt bliver der lukket op for emner, svære samtaler og refleksioner om elevernes kommende arbejde.
”Vi skal undersøge skulpturerne, hvad de udtrykker og fortæller. Når I som professionelle omsorgsarbejdere er ude ved borgerne, kan I ikke få dem til at være helt fastfrosne i deres udtryk og situation, men her kan vi nærstudere skulpturerne. Hvilke følelser er på spil, hvilke relationer, hvad fortæller de os”, forklarer Kamilla Louise Hansen.
Dagens program
Selve forløbet begynder med en kort introduktion med museets Vinterhave som bagtæppe, derefter en lydvandring og en række forskellige opgaver – både i grupper og individuelt.”Nu skal I gå sammen to og to, tale om skulpturgrupperne og sætte ring om de fem ord, der beskriver skulpturen bedst”, forklarer Kamilla Louise Hansen.
Annonce:
Hver gruppe får udleveret et stykke papir med 29 forskellige ord; afmagt, behov, grænseoverskridende, intimsfære, omsorg, nærhed, sorg, trøst, tillid, utryg mv.
Opgaven samles op i plenum, og der er gode snakke om, hvad skulpturerne egentlig udtrykker. Hænderne i skødet, det lukkede kropssprog, det sagte smil og det flakkende blik. Hvordan skal det tolkes? Og hvad sker der, hvis man går rundt om skulpturen? Ændres udtrykket så?
I næste opgave skal grupperne med udgangspunkt i Jean Gautherins skulptur ’Det tabte paradis’ tale om, hvordan man møder mennesker i sorg. Hvad man som professionel kan gøre for at forstå og hjælpe et menneske i sorg.
Borgerens perspektiv
Annonce:
Efter halvanden times undervisning med udgangspunkt i kunsten skal eleverne nu rundt på Glyptoteket på egen hånd. Hver elev skal nemlig udvælge en borgergruppe; børn, ældre, unge eller handicappede, som de kunne forestille sig at tage med en tur på Glyptoteket. De skal undersøge begrænsninger og muligheder og planlægge et besøg. Derudover skal de forberede et kort oplæg, hvor de præsenterer deres refleksioner for klassen, når de er tilbage på skolen.
For de to social- og sundhedsassistentelever Julie Wium og Siba Raj Giri har det været dejligt at have en dag væk fra skolebænken.
”Jeg er ikke så god til at sidde stille, så for mig er det rart at kunne gå rundt. Det var også en ret god øvelse at aflæse kropssprog ud fra skulpturer”, siger Julie Wium.
”Det er supergodt at komme ud og en unik måde at lære på, og her bliver det meget tydeligt, hvor vigtigt det er at forstå den enkelte borgers perspektiv. Skulpturerne viste os tydeligt, at fra den ene vinkel og perspektiv smilte personen. Fra en anden vinkel var der ingen smil”, fortæller Siba Raj Giri.
Annonce:
Vigtig dannelse
Også sosu-underviser Sunniva Northway er tilfreds med dagen. For eleverne har ikke kun lært noget om det sosu-faglige, det er også en del af deres dannelse, at de oplever et museum som Glyptoteket, mener hun.
”Det er vigtigt, at vores elever kommer ud og oplever vigtig kultur, som de måske kan bringe videre til forskellige borgergrupper”.
”Samtidig gav forløbet meget i forhold til at aflæse kropssprog, stemning og ansigtsudtryk. For hvor det kan være enormt grænseoverskridende at tale om et menneske, så er det lidt nemmere her, fordi det er skulpturer”, siger Sunniva Northway.
På foranledning af Sosu H
Undervisningsforløbet ’Mellem mennesker’ er skabt i et samarbejde mellem Sosu H og Glyptoteket – på foranledning af Sosu H, der havde et ønske om at bruge eksterne læringsmiljøer og give eleverne et nyt blik på deres fag gennem kunsten.
”Formålet med forløbet er at lære om kropssprog og kommunikation, og her er det unikt at arbejde med skulpturkroppe, for her kan eleverne ikke overskride nogle grænser. Her kan vi diskutere kropssprog, uden noget er rigtig eller forkert, og det giver eleverne en bevidsthed om forskellige perspektiver”, siger Kamilla Louise Hansen.
Hos Glyptoteket håber de også, at nogle af sosu-eleverne får øjnene op for Glyptoteket som et sted, der er tilgængeligt for dem.
”Helt grundlæggende vil vi gerne være mere for flere, og det kan sådan et undervisningsforløb også hjælpe med til,” siger Kamilla Louise Hansen.
Selve forløbets grundstruktur blev færdigudviklet i december sidste år. I januar og april har museet løbende haft testhold inde, så undervisere og elever på den måde har haft mulighed for at bidrage med ønsker og ideer til formidlingen i undervisningsforløbet.