Klasserne på Randers Lilleskole har haft stort fokus på at styrke fællesskabet, mens de har arbejdet med Alice i Eventyrland.

Springfrøprisen går til animationsfilm-projekt

Elever fra tre skoler er netop blevet hyldet for deres fine, kreative projekter. Springfrøprisen gik i år til Randers Lilleskole for deres animationprojekt, mens Skovshoved Skole og Skt. Klemensskolen løb med 2.- og 3.-præmierne.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kulturministeriet og Undervisningsministeriet uddeler hvert år Springfrøprisen uddeles til eksemplariske og kreative projekter inden for de praktiske og musiske fag i grundskolen.

"Stort tillykke til elever og lærere bag de tre projekter. Der er blevet arbejdet på tværs af fag og klassetrin, og sammen har eleverne vist, hvordan man med kundskaber inden for de praktiske og musiske fag blandt andet kan skabe musical, installations-, skulptur- og billedkunst på højt niveau - det er godt gået. Verden ligger åben for børn og unge, der er dygtige til at bruge deres hænder, og forhåbentlig vil andre skoler lade sig inspirere af vinderprojekterne", siger undervisningsminister Merete Riisager om priserne, som blev uddelt på Dansk Designmuserum i København i dag. 

Animation, edderkopper og rummet

Førsteprisen på 25.000 kroner gik i år til Randers Lilleskoles 0.-, 2.- og 6.- klasser for projektet 'Alice i Eventyrland'. Her har eleverne åbnet en klassisk forestilling for nye kreative processer og faglige elementer. De har haft særligt fokus på at styrke fællesskabet børnene imellem.

"Både skabelsesprocessen og anvendelsen af animationsfilm, skabt af eleverne, som overgange i den dramatiske fortælling virker forfriskende nye", lyder det i bedømmelsen.

Andenprisen på 15.000 gik til Skovshoved Skole i Charlottenlund for projektet 'Skulpturforløb med edderkoppetema'.

Eleverne har med udgangspunkt i den fransk/amerikanske kunstner Louise Bourgeois' skulptur 'Maman' arbejdet med edderkopper. De har tegnet og malet edderkopper og omsat billederne til skulpturer og udarbejdet en interaktiv installation, hvor fluer bliver fanget i edderkoppens spind.

Raketter, edderkopper og eventyrfilm nomineret til Springfrøprisen

Tredjeprisen på 10.000 kroner gik til Skt. Klemensskolen i Odense for "Rummet", som de har arbejdet med i faget natur/teknologi.

"Alle mulige aspekter og tanker om rummet kommer i spil, og derved kommer mange forskellige billedkunstgreb i spil, og der er mange udtryksformer over samme emne og med fin undervisningsdifferentiering", lyder bedømmelsen.

Kulturminister Mette Bock var imponeret over elevers og læreres arbejdet med de kreative og musiske fag.

"Det er så vigtigt, at vi ikke altid bare "gør som vi plejer", og projekterne er gode eksempler på, hvor meget et fag kan folde sig ud, når vi arbejder med at tænke kreativt og udvikler fagene med tiden. Projekterne viser også, at der er en stor værdi i at samarbejde på tværs af forskellige klassetrin. Det viser, at vi alle har noget at bidrage med, og at vi kan lære utrolig meget af hinanden - uanset hvor vi er i livet", siger hun.