Da tænketankens medlemmer kommer ind i billedkunstlokalet, går Britt Sønderhave i gang med at tage billeder af elevernes projekter. Lidt ekstra inspiration til sin egen undervisning.
Foto: Thomas Arnbo
»Vi er fælles om det, vi ikke ved«
Nogle billedkunstlærere er usikre på, hvordan de skal håndtere det nye obligatoriske valgfag. For hvordan giver man karakter for et personligt udtryk? En flok lærere har etableret en tænketank for at imødegå usikkerheden.
TRE GODE RÅD TIL EN TÆNKETANK
1 Stil krav til deltagerne. Det er okay at kræve, at deltagernei din tænketank hjemmefra har sat sig ind i for eksempel læseplanog eksamensform. Hvis ikke deltagerne selv sørger for at have styrpå den slags formalia, ender møderne let med at komme til at handleom det frem for udvikling af årsplaner og undervisningsforløb.
2 Styr mødet stramt. Sørg for at sende dagsorden ud, sådeltagerne ved, hvad mødet i tænketanken skal handle om. Sæt tid aftil de enkelte punkter, og hold tidsplanen. Når deltagerne først erinspirerede, kan de snakke længe om små detaljer, og så kan tidenhurtigt blive overskredet.
3 Vær åbne og del viden. Ikke alle vil kunne komme til allemøder, men vil stadig kunne have glæde af mødernes resultater. Gørdem tilgængelige, for eksempel i en gruppe på et socialt medie.
VÆR MED I FÆLLESSKABET
Billedkunstnetværket folkeskolen.dk/billedkunst eret community for alle, der underviser i ellerinteresserer sig for faget. I netværket får du artikler og ny videnom dit fag, ligesom du kan dele holdninger og erfaringer med de1.412 andre, der allerede er tilmeldt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sidste sommer skrev Kirstine Thrane, koordinator for billedkunst hos Praktisk-Musisk Kompetencecenter i København, et opslag på folkeskolen.dk/billedkunst, hvor hun efterlyste billedkunstlærere, som ville være med i en tænketank. Baggrunden var den usikkerhed, hun oplevede, at mange billedkunstlærere havde, over for at skulle føre elever til eksamen, ovenikøbet i en eksamensform, som på det tidspunkt ikke var fastlagt.
»Fra min post her i kompetencecentret kunne jeg se, at vi kom til at stå med en række lærere, som ikke specifikt er uddannet til at undervise udskolingselever og føre dem til eksamen«, fortæller Kirstine Thrane. »Det ved jeg, fordi jeg også underviser på læreruddannelsen, og jeg kunne se, at der ikke var nogen steder, hvor de her lærere var blevet klædt på til opgaven. Der er nogle folk, som bliver kastet lige ud i det her med begge ben«.
Det viste sig hurtigt, at masser af billedkunstlærere følte sig ladt i stikken med den nye opgave. Så Kirstine Thrane fik lærerne Maria Kruse og Maria Borum Poulsen fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium med på ideen, og de fik samlet et hold med 12-15 lærere på tværs af skoler og kommunegrænser i hovedstadsområdet.
»Ingen af os har specielle forudsætninger«, forklarer Maria Kruse. »Vi mødes på lige fod, og vi er alle sammen lige famlende i forhold til denne her nye eksamensform. Så det er ikke sådan, at jeg stiller mig op og siger: 'Jeg ved meget mere end jer'. Det er mere en forståelse af, at vi er i samme båd: 'Lad os hjælpe hinanden'«.
Fælles ideudvikling
Gruppen blev enige om, at det bedste, de kunne gøre for hinanden, var at udvikle undervisningsforløb og årsplaner sammen. Så en grå tirsdag eftermiddag i januar sad syv af tænketankens medlemmer på lærerværelset på Bagsværd Skole og ideudviklede over temaer som rejse, lykke og barndom. Hvis man skal dømme efter antallet af ideer, der bliver udvekslet i tænketanken, er kreativiteten lige så stor som behovet for at tale fag med ligesindede.
»Jeg suuuger til mig«, griner Britt Sønderhave fra Søborg Skole. Hun er endnu ved at uddanne sig til lærer og er en af dem, der føler sig kastet ud i det nye fag, da hun ved siden af lærerstudiet har nogle timer som billedkunstlærer. Flere i gruppen har da heller ingen at sparre med på deres skole, fortæller Maria Kruse.
»Det kan jo let være sådan, at man er den eneste på sin skole, der underviser i billedkunst i udskolingen. Jeg er heldig, at vi er to på min skole, som underviser i udskolingen. Hvis vi ikke var det, ville jeg virkelig føle mig nøgen. Undervisningen i udskolingen skal have en meget mere reflekterende del, og hvordan får man det med? Der er et spring, man skal foretage. Det er rart at se, hvordan andre klarer den del«, siger hun.
Den frygtede eksamen
Efter en lille times arbejde med undervisningsforløbene går tænketanken igen i plenum for at fremlægge for hinanden. De har diskuteret udtryksformer som mapping, plakater og kukkasser og talt om, hvordan de kan arbejde med det potentielt angstprovokerende for elever, når de skal udstille deres produkter ved eksamen.
»I skal huske at lægge jeres forløb ud i vores Facebook-gruppe«, minder Maria Borum Poulsen dem om, inden flokken rejser sig for at aflægge Bagsværd Skoles billedkunstlokale et hurtigt besøg. »Næste gang skal vi udarbejde årsplaner, og vi skal også have talt om karaktergivning«.
»Godt!« udbryder Britt Sønderhave. »Jeg har endnu aldrig givet en karakter i mit liv!« Så går snakken om, hvordan man giver karakterer for kreative udfoldelser.
Hverken Maria Kruse, hendes kollega Maria Borum Poulsen eller nogen af de andre deltagere i tænketanken får løn for de timer, de bruger på møderne. Af samme grund har de kun planlagt at mødes to gange til, inden deres elever skal til eksamen i 2021, og de to tovholdere kører en stram mødedisciplin.
»Det skal være udbytterigt, ellers kan det være lige meget«, siger Maria Kruse.
Tænketankens oprindelige initiativtager, Kirstine Thrane fra Praktisk-Musisk Kompetencecenter i København, har større planer for det videre arbejde. Billedkunst har ikke noget forskningsmiljø som andre af folkeskolens fag, så valgfaget bliver i høj grad udviklet, samtidig med at det bliver udrullet, er hendes oplevelse.
»Vi mangler i den grad, at nogle dokumenterer de erfaringer, der lige nu bliver gjort rundtomkring. Jeg drømmer om, at der bliver etableret tænketanke som denne her over hele landet. Så kan vi på et tidspunkt mødes til en konference og sammen dele vores erfaringer«, siger Kirstine Thrane.