Eleverne kunne selv vælge, hvilken af de fem workshops de ville på, og de tre drenge var absolut tilfredse med at have taget keramik og murer.Foto: Brian Svendsen
En dag med håndværkere og kunstnere åbner elevernes øjne
Sidste uge var 400 6.-klasseelever i Vesthimmerlands Kommune besøg på den lokale erhvervsuddannelse, hvor kunstnere og håndværkere samarbejdede om at vise eleverne, hvad deres fag kan. Lærer Betina Dalsgaard fik god inspiration med hjem til timerne.
Tegn en figur, du kan lide, på en træplade. Så er det ud at vælge klinker og hakke dem til, og på en ny plade fyldt med mørtel kan
du så gå i gang med at bygge din tegning op med klinkeskårene til en fin mosaik.
Husk at skabe kontraster.
Annonce:
Sådan lød i korte træk den opgave, 6. klasse fra Aalestrup Skole fik af keramiker
og glaskunstner Jonna Skydt Andersen, da klassen onsdag i sidste uge besøgte Himmerlands
Gymnasium og Erhvervsskole sammen med deres lærer Betina Dalsgaard.
Besøget er en del af Vesthimmerland Kommunes Kulturuge ’Hænderne op –
når kunst møder håndværk’, hvor samtlige kommunens 6.-klasser kommer på en
workshop i krydsfeltet mellem håndværk og kunst.
Betina Dalsgaard fulgte en gruppe på fem drenge, tre som
hun er klasselærer for og to fra parallelklassen.
”De blomstrede helt vildt i det her. De syntes, det var fedt
at komme ud og opleve noget andet og prøve at arbejde rigtigt. Et par stykker
havde på forhånd tænkt, at de gerne ville noget håndværksmæssigt, men for de
andre var det også bare en fed mulighed for at få lov at arbejde med hænderne”.
Annonce:
Betina Dalsgaard underviser både i dansk og i håndværk og
design på Aalestrup Skole, så for hende gav besøget også rigtigt meget mening.
Eleverne havde på forhånd kunnet vælge mellem fem forskellige
praktisk-kreative værksteder: maling/street art, bevægelse, træ og metal, murer/keramik og madlavning,
og hvert sted var der både en håndværker og en kunstner.
”Kunstneren havde noget af sit eget glaskunst med, og
drengene syntes det var megafedt at prøvet at arbejde med mosaik. Jeg blev også
selv superinspireret, for vi kunne jo sagtens arbejde med mosaik i håndværk og
design. Og i modsætning til erhvervsskolen, som gerne vil have hele klinker, så
kunne vi jo sagtens få fat på en masse ødelagte klinker i forskellige farver,
når folk river deres badeværelser og køkkener ned”.
Respekt for mureren
Annonce:
Efter mosaikarbejdet mødte drengene en murer, som viste dem,
hvordan de kunne bygge videre på en mur, som andre 6.-klasser havde startet
dagen før. De fik en kæmpe spand med mørtelmasse og almindelige mursten.
”Det var en helt ny verden for dem, og de skulle lige finde
ud af at håndtere situationen. Et par drenge, vi havde med, troede, det var
sjovt at kaste lidt rundt med mørtelmassen, men da mureren Anders forklarede,
at det kan være ganske farligt, havde de virkelig respekt for det”, fortæller
Betina Dalsgaard.
Hun er sikker på, at sådan en dag kan åbne elevernes øjne for
forskellige muligheder, give dem forståelsen for, at der er noget efter skolen,
og at forskellige erhverv kræver forskellige kompetencer.
”Det var i høj grad en succesoplevelse. To af dem, jeg havde
med, er udfordrede lidt i det faglige, så for dem var det ekstra fedt at prøve
noget, hvor de kunne opleve noget, de virkelig mestrede”, fortæller hun.
Annonce:
Udgangspunkt i Kjeld Fredens' bog
Ugen er blevet til i et samarbejde mellem Kulturskolen
Vesthimmerland, HEG, Vesthimmerlands Kommune og skolerne, og de har taget
udgangspunkt i hjerneforsker Kjeld Fredens' bog 'Læring med kroppen forrest'.
Derfor var alle faglærere, klasselærere, kunstnere og undervisere på HEG
inviteret til et foredrag med Kjeld Fredens en måned før kulturugen.
Kjeld Fredens sætter i sin bog fokus på nødvendigheden af at
give plads til de kunstneriske aktiviteter i børnenes læring ud fra den tanke,
at kunsten ikke er en luksus, men en forudsætning for børnenes udvikling.
For Betina Dalsgaard giver det i den grad mening at bruge
tid og resurser på at give børnene den kunstneriske og håndværksmæssige læring.
Annonce:
”Det er den evige hurdle i fagfordeling og skemalægning, at
man tænker dansk og matematik først på dagen, og så kan det kreative, som ikke
er så vigtigt, komme til sidst. Sådan har jeg også selv tænkt som dansklærer,
men efter jeg fik håndværk og design tænker jeg, hvorfor skal det ikke ligge
centralt i skemaet? I virkeligheden trænger børnene mere til dansk til sidst,
hvor det er deres faste lærer, der kender dem”.
Hun mener også, at det giver en ekstra dimension, at de
kommer ud på erhvervsuddannelserne og samtidig møder forskellige erhverv.
”Det betyder meget at være i et andet rum, og at man selv deltager
på en anden måde. Vi står side om side med unge studerende, som er i gang med
at bygge noget op, som skal bruges til noget. Det åbner øjnene for, at kunne
se, skolen ikke varer for evigt, og de ser, at man godt kan have en god
fremtid, selv om man ikke er den bedste til dansk eller matematik, for der er
megameget brug for dygtige håndværkere”.