Kan man skabe et menneske ud af grene og mos? Kan man skabe lyrik ud af sine initialer? Hvad sker der, når man sætter sine egne fem ord samme med kammeraternes eller sætter sit mos-hoved på deres grenkrop?
600 elever fra 8.-klasser i Midt- og Vestjylland tilbragte Verdensmålsugen på otte lokale biblioteker med at fordybe sig i at skabe med ord og billeder - godt hjulpet af professionelle ord- og billedkunstnere.
En af klasserne var 8.a fra Thyholm Skole i Hvidbjerg, som var afsted sammen med deres dansk- og billedkunstlærer Henriette Jensby.
"Det var et virkelig godt og nærværende projekt. Indholdsmæssigt er der meget at komme efter, vi kan arbejde videre i undervisningen med de ting, kunstnerne har sat i gang, og til sidst kan vi inddrage det i opgivelserne til prøven", fortæller hun.
Skaber en fælles bog
Projektet Ordforbindelser er et samarbejde mellem skoler, biblioteker og Poesiens Hus i København, og der er ansat otte forfattere og otte billedkunstnere, 'Poesiens Hold', til at sætte gang i elevernes skaberkraft.
'I
Poesiens Hus har vi en drøm om at lave litteratur, som bands laver musik. Og
det gør vi nu! Sammen skaber vi et skrivende, malende, legende,
nysgerrigt, handlende fællesskab, hvor unge tager magten over ord og billeder i
mødet med nogle af de allerbedste forfattere og billedkunstnere, og arbejder
sammen for at skabe noget, der ikke var der før", siger leder af Poesiens Hus Karen Siercke.
Eleverne har arbejdet med egne tanker om fremtiden med et klima i hastig forandring, og hele arbejdet skal blive til en vandreudstilling og en bog.
"Det bliver en bog med nye ord, nye billeder – en
bog, der åbner et nyt sprog om klimakrisen", siger Karen Siercke.
Den del, der handler om at skabe en ny bog sammen, interesserer også særligt projektleder på Struer Bibliotek Marie Harpøth Poulsen.
"Som bibliotekar er det rigtig sjovt for en gang skyld at være med i maskinrummet og få lov til at skabe en bog af og til de unge, som forhåbentlig kan få tændt en interesse for at skrive selv og læse litteratur. Og for at blande sig i debatten og tage ordet. Kunsten kan være en særlig nøgle til at åbne op for
de her komplekse emner og skabe fællesskaber," siger hun.
Billeder skaber ord
Eleverne var igennem en række workshops, hvor de både har arbejdet med ord og billeder, og for Henriette Jensby, som både er dansk- og billedkunstlærer giver det så fin mening, for i hendes optik er det kun i skolen, at fag og sammenhænge adskilles.
"Jeg har altid været optaget af, hvordan litteratur skaber billeder, og billeder skaber ord. Det har jeg arbejdet med altid og på alle klassetrin. Vi kan godt læse 100 sider og få en masse viden, men nogle gange er det ikke de tørre analyser i dansk, der skaber den største forståelse for litteratur, nogle gange er det netop kreativiteten, som åbner op for tekstens tomme pladser, og giver rum for elevernes forståelse gennem arbejdet med billeder".
En af de workshops, eleverne har oplevet, er forfatter Maja
Elverkildes projekt, hvor de i fælleskab har bygget en
krop af naturmaterialer, som de bagefter lavede både tegne- og skriveøvelser
omkring. Men de fik også lov til at opfinde hver sit menneskevæsen. Et
menneske, der ikke kan opfinde eller gribe redskaber, et menneske, der ikke kan ændre på sine omgivelser, men som til gengæld har alt til at
dække sine behov for føde, ly og transport indbygget i kroppen.
"Der er en del
ting, jeg godt kunne ønske mig, der dukker op på tegningerne. Hvem vil fx ikke
gerne kunne opvarme ting med øjnene? Eller det her lille skab i maven, hvor alt
man spiser ender helt og friskt igen. Så kan man være sit eget magiske
køleskab i evigt kredsløb", fortæller Maja Elverkilde.
Tid til fordybelsen
Lærer Henriette Jensby mener det giver eleverne noget særligt, at de får lov til at arbejde sammen med så mange professionelle kunstnere.
"Det handler både om at få lov til at opleve, at det kan man også blive. Men også for at opleve glæden ved at skabe både i billeder og ord. Skrivning skal ikke bare være en sur pligt, og man kan godt skabe et kunstværk, selv om man ikke er god til at tegne".
Eleverne har arbejdet sammen i grupper, fx når de skulle skabe digte med ord fra hver, eller når de skulle lave de forskellige dele af en skulptur, og det samarbejde åbner også en skaberglæde for dem, når de skal diskutere og være fælles om det, fortæller hun.
"De var på fra 8 til 14 og havde ikke mange pauser, men der var en særlig ro og optagethed, og det har været tydeligt, at de har nydt at fordybe sig. Også de elever, som normalt mest er optaget af computere og knallerten. Det er tydeligt, at når de har lyst til at vise, hvad de har lavet, så har det berørt dem", siger Henriette Jensby.
Eleverne har arbejdet i collager, og det sætter nogle af dem fri, fordi de så kan klippe ud i stedet for selv at skulle tegne.
"I undervisningen har vi tit så travlt med at komme videre, fordi der er så meget, vi skal nå. Men nogle gange skal vi måske bare stoppe op og tage den tid, der skal til, for at man får tænkt over noget på et lidt dybere plan. Få lov til at give plads og rum til fordybelsen, inden man går videre. Det gælder både lyrik og kunst. Man tager et øjeblik og forstørrer det op".
Tilbage på skolen hos Henriette Jensby skal eleverne arbejder videre med klimatemaet gennem ord og billeder af æstetiske vindmøller og et oversvømmet eiffeltårn.
Og deres udstilling skal på tur på projektets biblioteker. Man kan også følge med på Instagram.