“Det handler om at give børnene værktøjer, så det ikke er tabubelagt at have behov for at bevæge sig. De skal have frihed til at mærke deres krop. Selvfølgelig med grænser”, siger Lava Rostam.Foto: Emil Hornstrup Jakobsen
Bevægelse og trivsel hænger sammen
På Tingbjerg Skole hjælper bevægelse børnene til en bedre skolestart. Projektet ”Derfor leger vi” træner børnenes motorik gennem leg, så de kan fungere godt i klassen og i frikvartererne.
“Hvad kan man gøre,
hvis man synes, at nu har læreren altså snakket alt for længe?” 1.c’s lærer
Lava Rostams store smil inviterer selv den mest generte elev til at byde ind.
Den pige, hun henvender sig til, har filtret sine arme om hinanden og svarer:
“Man kan gøre sådan med hænderne”.
Annonce:
“Jaa! Det kan man altid gøre. Jeg så, du sad
og gjorde det under bordet før, Babuka”, svarer Lava Rostam.
Babuka, der ligesom sine klassekammerater
står bag sin opsatte stol, ser forvirret ud. “Gjorde jeg?” “Ja, du tænker bare
ikke over det længere”, griner Lava Rostam.
En dreng hopper op og ned for at blive taget.
“Man kan også rulle rundt på gulvet!” griner han.
“Jada, den er god”, svarer klassens lærer og
peger på plancherne på væggen, hvor det at rulle på gulvet er afbildet som en
af mange øvelser, og de 22 små kroppe giver sig til at rulle rundt mellem
hesteskoen af borde.
Annonce:
Kroppen kommer før bogstaverne
Lava Rostam og hendes
kolleger og ledere i indskolingen på Tingbjerg Skole i København har været på
kursus i børn og bevægelse i projektet “Derfor leger vi – en kropslig tilgang
til skoleparathed”.
Projektet er en del af et stort tiltag i
Københavns Kommune, der begyndte i 2015 og er blevet forlænget igen og igen med
titlen “Børn og bevægelse” (BoB). Tingbjerg Skole har været med fra
begyndelsen, og her hører man konstant ledelse og lærere nævne BoB.
“Det er med i alt, hvad vi gør. Hele
skoleledelsen har også været på kurser i det, og det er enormt fedt, at vi som
ledere også får udviklet vores profession. Så hver gang vi planlægger noget,
har BoB en linje”, fortæller skolefritidsleder Gitte Larsen.
Annonce:
I begyndelsen handlede projektet om
vuggestuer og børnehaver, fordi man kunne se, at der ikke kun var behov for
ergo- og fysioterapeuter på specialområdet, men faktisk til alle børn.
Terapeuterne blev opmærksomme på, at der i flere storebørnsgrupper var et fokus
på at sidde ved et bord og lære at holde på blyant og skrive bogstaver på en
linje.
“De skal nok få lært at holde på en blyant i
skolen. Men man må begynde med at arbejde med albuer og skulderled og afdække,
om barnet overhovedet har styrke i kroppen”, fortæller bevægelseskonsulent og
koordinator af BoB Birgitte Møs.
Derfor gik hun og ergoterapeut fra
Børnecenter København Claire Haigh Ludvigsen og bevægelsesfaglige medarbejdere
fra Via UC og DGI i gang med at udvikle et program, der styrker børnene gennem
skolestarten.
“Der skal
mange tusind gentagelser til, før en bevægelse er automatiseret, og når vi
servicerer vores børn ved for eksempel at være deres taske eller køre dem i
skole, så frarøver vi børnene muligheden for at bruge deres krop”, fortæller
Claire Haigh Ludvigsen.
Annonce:
DERFOR LEGER VI
Projektet er en kropslig tilgang til skoleparathed, som
indeholder undervisning til indskolingspersonale og ledelse og en masse
eksempler på bevægelseslege, der skal give børnene alsidig kropslig erfaring.
Formålet er dels at gøre eleverne klar til at forstå og
interagere med deres omverden, dels at understøtte automatisering af
bevægelser, så eleverne har overskud til at lære og indgå i fællesskaber.
Projektet er udviklet af ergoterapeut Claire Haigh
Ludvigsen, fysioterapeut Laura Marie Pedersen, bevægelseskonsulent Birgitte Møs
og bevægelsesfaglige medarbejdere fra Via UC og DGI.
Plakater med øvelser,
folder og meget mere om projektet kan findes her: bedstsammen.kk.dk/dagtilbud
under En kropslig tilgang til skoleparathed.
Læs mere om projektet i
næste månedsnyhedsbrev til børnehaveklasseledere, som du kan tilmelde dig på
folkeskolen.dk/børnehaveklassen
Rumpekamp
I 1.c er timen i dag
begyndt med en gennemgang af, hvad der skal ske, og en gang makkermassage.
Eleverne læser højt i læsebogen, sammen og hver for sig, og inden børnene
begynder at se blanke ud i blikket, beder deres lærer dem lægge bøgerne i
tasken, for nu skal der leges.
I hånden holder Lava Rostam en tyk stak kort
med lege.
“Kan I huske, da vi legede morder sidst? Nu
er det en anden leg. Vi kan kalde den rumpekamp”, fortæller hun, og børnene
fniser.
Annonce:
De stiller sig med ryggen mod hinanden og
presser numserne mod hinanden, indtil en af dem må tage et skridt fremad og har
tabt et point. Under stor fnisen og grin får eleverne prøvet legen og endnu en
gang rystet nervesystemet på plads, så de er klar til at komme videre med
arbejdsbogen.
Bevægelse giver adgang til fællesskabet
“Derfor leger vi” har
seks overskrifter, som er nogle af de kompetencer, eleverne har brug for i
klasserummet og på legepladsen for at være skoleparate. Det er styrke og
stabilitet, arbejdshukommelse, hæmning af impulser, mental fleksibilitet,
finmotorik og øje-hånd-koordination. Gennem leg bliver de seks kompetencer
styrket fra vuggestuen over børnehaven til minifritidshjemmet, børnehaveklassen
og de første klasser.
“Det nytter ikke noget, at fokus på
sammenhængen mellem læring og bevægelse begynder ved skolestarten, det skal
være med dem hele vejen op. Gennem bevægelseslegene kan man træne de seks
områder. Det er vigtigt, for at de kan være på i timerne, men lige så vigtigt i
frikvartererne, for bevægelsen er nøglen til fællesskabet. Du når ikke med ind
i frikvarterets lege, hvis du ikke kan nå at snøre dine egne sko, før de andre
er væk”, fortæller bevægelseskonsulent Birgitte Møs.
Christina Bruun Petersen, som er
børnehaveklasseleder i 0.c, bruger øvelserne lige så meget som Lava Rostam i 1.
klasse, og hun fortæller, at det betyder meget i skolestarten, at børnene har
prøvet øvelserne allerede i børnehaven.
“Det giver dem tryghed, at legene går igen,
og det giver dem sikkerhed, at de kan gribe og kaste, så de kan deltage i
frikvartererne. De har ikke den længste koncentrationsevne i den alder, så det
betyder meget, at jeg lægger fysiske pauser ind, og at de selv har muligheden
for at bevæge sig ved at løfte sig på stolen eller lave fingerøvelser”,
fortæller hun.
Hun understreger, at børnene har forskellige
behov, og derfor er det vigtigt, at hvert barn kan vælge sine egne tre
individuelle bevægelser, ligesom hun har forskellige øvelser, alt efter om
eleverne har behov for at komme op eller ned i gear.
Alle taler samme sprog
Projektet har også
arbejdet med overleveringen mellem motorikscreening, børnehave,
sundhedsplejerske, fritidshjem og skole, så de motoriske indsatser kører på
tværs.
“Det er en kæmpe fordel, at vi alle taler det
samme sprog og har fokus på bevægelserne og sanserne. Det betyder også, at vi
som ledelse er med på at indkøbe de materialer og redskaber, der er brug for,
så der altid kan være en fysisk dimension i det, vi gør”, siger
skolefritidsleder Gitte Larsen.
Ergoterapeut Claire Haigh Ludvigsen
underviser lærere og pædagoger i projektet, hvor de løbende melder tilbage,
hvordan det går med de tiltag, de har sat i gang.
“Jeg hører, at vi er ved at have skabt et
fundament for det kropslige. At der er en rød tråd i overgangene, og at vi får
øje på, hvilke behov børnene har, og hvordan vi understøtter dem. Kroppen
stjæler altid opmærksomheden, så hvis vi når børn kropsligt, så når vi dem også
kognitivt”, siger hun.
Bevægelse hænger sammen med trivsel
For leder Gitte Larsen er der ingen tvivl om, at
det er den rigtige prioritering at bruge tid og resurser på bevægelsen. Hun
oplever, at det løfter niveauet på skolen gevaldigt.
“Man har
kigget mange gange på skolemøbler, men måske var det bedre, at de bare ikke
sidder ned hele tiden. Det her hiver rigtig meget med sig – færre konflikter, dygtigere
og gladere børn og forældre, et personale, der har ekstra bevidsthed om
børnenes behov. Det er jo livsduelighed, vi giver dem”, siger hun.
Birgitte
Møs og Claire Haigh Ludvigsen bekræfter, at bevægelsen hænger tæt sammen med
trivslen.
“Ved at være
tværfaglige får vi fokus på både det kognitive og det kropslige i børns
mistrivsel. Et nervesystem i high alert kan kun kæmpe eller flygte. Når vi
samarbejder, får vi også det sansemotoriske med”, fortæller Claire Haigh
Ludvigsen.
Projektet
“Derfor leger vi – en kropslig tilgang til skoleparathed” begyndte i Tingbjerg
og på Nørrebro, men det er i øjeblikket ved at blive gennemført i fem andre
kvarterer i København.
“Vi får
mange henvendelser både fra andre skoler og i forhold til, hvad der skal ske
efter 3. klasse. Med en tilgang om, at man skal kunne sidde stille, møder vi
ikke alle børn dér, hvor de er. Når børn ikke kan være i situationen, så
hjælper det ikke at tvinge dem. Det er vores ansvar at stoppe op og være
nysgerrige på deres kropslige adfærd”, siger Birgitte Møs.
Stille navneord
Tavlen i 1.c fortæller, at efter arbejdsbogen skal
der arbejdes med navneord, og det kunne lyde som mere tid på stolen, men Lava
Rostam har en stak laminerede kendeord i hånden.
“Vi skal arbejde med navneord, hvad er det
nu, det er for nogle?” spørger hun, og klassen svarer i kor: “Alle ting på denne jord, kalder vi for
navneord!”
“Det er
riiigtigt. Og nu skal I ud og sætte ‘en’ og ‘et’ på alle de ting, I kan finde i
klassen”, siger Lava Rostam, mens hun deler små stykker elefantsnot ud, og
eleverne myldrer omkring.
“Er det en konkurrence?” spørger en pige med
en lidt bekymret rynke i panden.
“Det er et godt spørgsmål. Og nej, det er
helt stille og roligt”, svarer Lava Rostam.