Dansk
Arkivfoto
Nikada
Nyt studie viser tegn på, at børn har lettere ved at lære at stave, hvis de bevæger sig
Ifølge et nyt danske studie har børn lettere ved at lære at stave, når de bruge kroppen til at ’forme’ bogstavslyde, end når de modtager traditionel klasseundervisning.
Det er et studie
fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, som viser, at en
undervisningsmetode, der kombinerer bevægelse og lyde, kan øge børns
kendskab til bogstavlyde og staveevner.
Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse
Konklusionerne bygger på et forsøg med 57 elever i 1. klasse på Nørrebro Park Skole i København. Her modtog én gruppe af elever traditionel undervisning i stavning og læsning, mens en anden gruppe modtog undervisning, hvor bogstavlæring blev koblet med bevægelses-fonemer.
I begge grupper var børn med henholdsvis stærkere og svagere læseevner, og eleverne blev testet i stavning, bogstavgenkendelse og ordlæsning før og efter undervisningsforløbet.
Efter fire uger
med tre gange 25 minutters undervisning hver uge med bevægelses-fonemer - hvor
læring af bogstaver kobles med lyd og bevægelse af kroppen - fordoblede elever
i 1. klasse deres score i test af både stavning og bogstavgenkendelse.
Resultatet overrasker
Linn Damsgaard, der skrev sin ph.d.-afhandling om projektet på Institut for
Idræt og Ernæring.
"Resultaterne
tyder på, at bevægelsesberiget læring i høj grad kan forbedre den tidlige
læseudvikling og stavefærdigheder hos børn. Vi havde faktisk regnet med at se
den største forbedring hos børn med svage læseevner, men det viste sig, at de
børn, der var på normalt læseniveau, oplevede en tilsvarende forbedring. Det er
jo glædeligt, at elever på alle niveauer oplever en stor forbedring i deres
færdigheder, uanset deres udgangspunkt”, siger hun.
Selvom børnene
blev bedre til at genkende bogstaver og til at stave enkeltord, blev der ikke
konstateret nogen mærkbar forbedring af deres læseevne. Det skyldes ifølge Linn
Damsgaard formentligt den begrænsede periode, som forsøget strakte sig over.
”Vores indsats i skolen var af relativt kort varighed, og der er en vis forskel
på at genkende det enkelte bogstav og at læse et helt ord. Så vi tror, at når
der ikke var effekt på børnenes læseevner, så skyldes det formentligt, at
børnene simpelthen ikke nåede dertil i deres læseudvikling. Havde vi haft en
længere periode med børnene, så havde vi formentlig set en effekt på
læseevnerne senere på skoleåret”, siger Linn Damsgaard.