Besparelser

Det kom som et chok for de lærerstuderende, da de fik besked om, at rigtig mange undervisningsfag nu bliver afviklet delvist online. En gruppe gennemførte en spørgeskemaundersøgelse blandt både dansktalende og internationale studerende. Resultaterne blev hængt op rundt om på campus.

Trykket stemning på læreruddannelse efter fyringer og et boom i online-undervisning

Flere fyringsrunder og et dårligt klima mellem undervisere og rektor påvirker de lærerstuderende på UC Syd, som dog er allermest frustrerede over, at 8 ud af 14 fag pludselig er blevet digitale.

Offentliggjort

Stemningen var i forvejen trykket på læreruddannelserne i Haderslev og Esbjerg, da undervisernes fagblad Akademikerbladet i sidste uge kom med en artikel under overskriften ’Pissedårlig ledelse?’, hvor ansatte på læreruddannelsen udtrykker frustration over rektor Alexander von Oettingens ledelsesstil.

”Det øgede ikke tilliden. Vi kan jo mærke, at vores undervisere er pressede, og mange sygemelder sig. Så vi oplever jo også, at der ikke er styr på tingene”, fortæller Karen Bay, der læser til på 3. årgang i Haderslev.

UC Syd gennemførte sidste år en stor fyringsrunde på grund af et fald i antallet af studerende på bl.a. læreruddannelsen. 

Men det kom fuldstændig bag på de lærerstuderende, da de i foråret fik svar på deres tilmeldinger til de forskellige fag, at der pludselig stod ved rigtig mange af fagene, at de ville blive afviklet digitalt.

”Vi sagde til campusledelsen, at vi ikke følte os hørt. Vi blev slet ikke været inddraget”, fortæller Karen Bay.

To tredjedele overvejer at droppe ud

Hun fortæller, at professionshøjskolen ellers bryster sig af et princip om at inddrage de studerende i beslutningsprocesserne. 

Det dårlige forløb fik de lærerstuderende til at gå i aktion. De gennemførte en spørgeskemaundersøgelse og hængte uddrag af resultaterne op som farverige plakater rundt på campus. Plakater, der bl.a. viste, at omlægningen til delvis onlinestudie fik to tredjedele til at overveje at droppe ud. 

Ikke mindst de internationale studerende, der udgør en tredjedel af de lærerstuderende, udtrykte dyb skuffelse over, at de nu får dårligere mulighed for at lære i fællesskab med hinanden og med danske lærerstuderende.

”De får undervisning på engelsk det første år, samtidig med at de lærer dansk. Og derefter skal de så have fagene sammen med os – men det samvær går de jo nu glip af, hvis de skal sidde hjemme ved en skærm. Det kan jeg godt forstå, de er trætte af”, siger Karen Bay.

”Ledelsen prøvede så at rette op på bagkant, hvor de holdt nogle møder og fortalte, at der mangler penge, så de ikke har noget valg”.

Hvad med de ekstra 6 millioner?

Formand for Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen er uforstående over for, at nedgangen i ansøgertallet gør det nødvendigt med så massive nedskæringer, som de studerende på UC Syd oplever.

For professionshøjskolen fik tildelt mere end 6 mio. kr. ekstra i forbindelse med vedtagelsen af den nye læreruddannelse.

”Det undrer os. Men vi forstår selvfølgelig godt, at det faldende ansøgertal påvirker økonomien. Derfor har vi også foreslået et nyt taxametersystem i den reform af professionsuddannelserne, der snart bliver fremlagt, så man uden for de store byer går over til holdtaxameter i stedet for, at skolerne får penge per studerende". 

"For det koster jo det samme at undervise et lille hold som et stort hold”, påpeger Anneline Larsen.

Hun frygter, at nedskæringerne vil føre til et øget frafald fra UC Syds læreruddannelser, og at også ansøgertallet vil falde yderligere. Sker det, vil der blive brug for nye besparelser. 

Burde have gjort det bedre

Folkeskolen har stillet en stribe spørgsmål til rektor for UC Syd Alexander von Oettingen, som henviser til professionshøjskolens direktør for pædagogik og skole, Morten Kallestrup.

Burde I have talt med de studerende om forskellige muligheder for billigere afvikling af fagene, før I besluttede jer for en løsning i form af digitale fag? 

”Ja, det burde vi have gjort bedre, det ved vi nu", siger han og uddyber:

"Det kom bag på os, at reaktionerne blev så store, fordi vi i virkeligheden blot skruede op for en eksisterende praksis, idet vi allerede kørte en række mindre undervisningsfag i hybridformater på tværs af vores campusser for netop at sikre, at vi kan tilbyde den bredest mulige vifte af undervisningsfag, selv om tilslutningen til dem er faldende. Det gælder for eksempel geografi og håndværk/design. Vi har efterfølgende haft – og vil fortsat også have – drøftelser med studerende og medarbejdere med henblik på udvikling af nye undervisningsformater på læreruddannelsen fremadrettet”.

UC Syd har jo mange udenlandske studerende, som både skal lære dansk og dansk pædagogik, noget de vel i høj grad tilegner sig ved samværet med de danske lærerstuderende. Kan man byde dem, at fagene rykker online? 

”Det er korrekt, at vores studerende – også de internationale – vil møde flere hybridformater end hidtil, men de første tre-fire semestre af læreruddannelsen vil i høj grad være campusbaseret, hvor de studerende møder ind til undervisning og diverse studiefaglige aktiviteter sammen med deres medstuderende”, understreger Morten Kallestrup og tilføjer, at der fortsat er obligatorisk sprogskole for de internationale studerende på første studieår.

”På uddannelsens sidste fire-fem semestre vil der være øget fokus på, at de studerende skal ud på skolerne og være en del af hverdagen og dermed også suge til sig af både det danske sprog og dansk pædagogik samtidig med, at de studerende ganske rigtigt vil møde flere hybridformater hos os. Det er nødvendigt, fordi vi fortsat gerne vil kunne tilbyde vores lærerstuderende op til 20 forskellige undervisningsfag, selv om den faldende søgning gør det sværere at sikre økonomisk bæredygtige holdstørrelser. Endelig skal det også siges, at vi naturligvis også inviterer vores internationale studerende til drøftelser af de nye formater på fremtidens læreruddannelse på UC Syd”.

Rammer alle professionshøjskoler

Hvorfor har de ekstra bevillinger ikke kunnet redde jobbene på læreruddannelserne? Har I været nødt til at bruge nogle af pengene på andre uddannelser?

”Udviklingen af den ny læreruddannelse og implementeringen af særbevillingen hertil er sket sideløbende med et markant fald i søgningen til læreruddannelsen ved UC Syd de seneste år. Så kompenseringen via særbevillingen er til dels gået til at opretholde timetallet på læreruddannelsen. Institut for skole, som udbyder læreruddannelsen, har således fået et årligt direkte tilskud til udvikling og afvikling af fag og elementer i uddannelsen, og særbevillingen er derudover direkte eller indirekte gået til udvikling af og/eller omstilling til den nye læreruddannelse”, forklarer Morten Kallestrup.

”Der er sket – og vil fortsat ske – en løbende, nødvendig økonomisk tilpasning alle steder på UC Syd. Det skyldes i vid udstrækning faldende optag og frafald af studerende, hvilket ikke kun gælder læreruddannelsen, men hele UC Syd og også landets øvrige professionshøjskoler. Tilpasningerne sker på flere måder. Det kan være ledige stillinger, der ikke genbesættes, men også optimering af arbejdsprocesser eller omlægning af undervisning og uddannelsesaktiviteter. Og vi kan heller ikke garantere, at der ikke kommer flere afskedigelser”.

Hvad gør du/I i forhold til den dårlige stemning, der har været på læreruddannelsen den seneste tid pga fyringsrunder og den deraf følgende usikkerhed hos både ansatte og studerende, oplevelsen hos de studerende af ændringer uden dialog og den yderligere forstærkning af bekymringerne, som artiklen om rektor har betydet? 

”Vi tror på, at kommunikation og dialog er vejen frem. Det gælder både i forhold til vores studerende og medarbejdere". 

"De studerende inviteres løbende gennem uddannelsen til semestermøder, hvor de kan give feedback på både undervisningen og uddannelsen generelt ligesom vi også sammen kan drøfte for eksempel undervisningsformen for det kommende semester. I forhold til vores medarbejdere kører vi et systematisk rul af medarbejdermøder. Derudover er der også indført flere formelle og uformelle møder i vores samarbejdsudvalg”, siger han.

Mere undervisning på tværs af Esbjerg og Haderslev

Hvad kan UC Syd gøre for at sikre, at læreruddannelsen ikke fortsætter en negativ spiral med færre ansøgninger og deraf følgende dårligere økonomi osv.?

”Faldende optagetal er ikke alene en udfordring for UC Syd. Læreruddannelser over hele landet oplever i disse år et fald i antallet af ansøgere. Årsagerne er flere – blandt andet mindre ungdomsårgange. Der er altså nogle parametre i spil, som vi selv har meget svært ved at styre. Når det er sagt, så holder vi et skarpt fokus på samarbejde. Samarbejde mellem ledelse, medarbejdere og studerende, samt eksterne parter såsom praktikskoler, om alle de gode tiltag, vi kan gøre for at gøre læreruddannelsen endnu bedre. Det gør vi blandt andet ved løbende at invitere repræsentanter for medarbejderne og de studerende til drøftelser om fremtidens læreruddannelse på UC Syd”.

Er der risiko for, at læreruddannelserne i Esbjerg og Haderslev kan blive sammenlagt?

”Faktum er, at optaget til læreruddannelsen har været faldende de senere år. Særligt i Esbjerg, så vi nu har cirka 70 studerende pr. optag. Samme billede tegner sig på en række andre uddannelser på UC Syd. Det udfordrer UC Syd økonomisk i en grad, så alle vores uddannelser løbende må forholde sig til omlægning af undervisning og uddannelsesaktiviteter samt løbende tilpasninger af organisationen”, svarer Morten Kallestrup. 

”Vi er dér, hvor det nu handler om at bevare en attraktiv læreruddannelse med høj kvalitet på to matrikler. Det skal også ses i lyset af overvejelserne om at lukke læreruddannelserne i Skive og Nørre Nissum tidligere på året, hvor både den faldende søgning og professionshøjskolen Vias bekymring for opretholdelse af det faglige niveau på de mindre uddannelsessteder, spillede ind. Vi vil gøre alt for, at den situation ikke bliver aktuel på UC Syd, men det kræver nogle radikale ændringer for eksempel, at vi samtænker forskellige undervisningsformater som traditionelt fysisk fremmøde og onlineundervisning”, forklarer han