Vi er bekymrede for at gribe fysisk ind i elevkonflikter, og
vi giver færre krammere.
Sådan lyder det fra lærere i en ny rundspørge, hvor knap halvdelen siger, at de er blevet mindre fysiske omkring eleverne, og at de er
bekymrede for at blive anklaget for vold.
Og desværre er bekymringen ikke uden grund, lyder det fra
Danmarks Lærerforening.
Foreningen ser et stigende antal sager med lærere, der
bliver beskyldt for vold, fordi de for eksempel har grebet fysisk ind i en
elevkonflikt, eller at det, som de selv har ment som en blid berøring, er
blevet opfattet som en fysisk krænkelse af eleven.
Selvom Thomas Andreasen, formand for arbejdsmiljøudvalget i
Danmarks Lærerforening, forstår lærernes trang til at beskytte sig selv fra
anklager og misforståelser, er han bekymret for udviklingen.
”De fleste lærere er jo i folkeskolen med ønsket om at gøre
en forskel for eleverne, med alt hvad det indebærer af at give kram, trøste og
lægge en rolig hånd på en udadreagerende elev. Det er svært, når man hele tiden
skal tænke: Er det her nu en god idé? Hvordan kan det her opfattes?”
”Jeg er også bekymret for, at frygten sætter sig i professionen
og driver lærerne væk. At det går ud over fastholdelse og rekruttering”.
Forsker: Pædagogerne oplever det samme
Else-Marie Buch
Leander, der er ph.d. fra Aarhus Universitet, har i mange år forsket i, hvordan frygt for overgreb mod børn har
konsekvenser for pædagoger, børn og kultur i
daginstitutioner.
Hun var i 2013 med i en forskningsgruppe, der blandt andet
kortlagde frygten for uberettigede
anklager mod personalet om seksuelle overgreb. Forskerne spurgte også
pædagogerne, hvordan de selv oplevede frygten for seksuelle overgreb mod
børn.
Her oplevede
68,7 procent, at risikoen for at blive mistænkt for pædofili var blevet
større de senere år. Frygten havde også konkrete konsekvenser for pædagogernes
arbejdsmiljø. 8,5 procent af de mandlige pædagoger og 12,1 procent af de
mandlige pædagogmedhjælpere havde i 2013 overvejet at forlade faget på grund
af risikoen for pædofilianklager.
Fælles for pædagoger og lærere er, at barnet får en kolossal magt i den situation. Med et fingerknips kan en karriere være slut på grund af en misforståelse.
Else-Marie Buch Leander, ph.d. fra Aarhus Universitet
Else-Marie
Buch Leander har ikke beskæftiget sig med lærere eller folkeskolen, men hun ser
klare paralleller mellem frygtkulturen i
daginstitutionerne og den seneste udvikling hos lærerne, fortæller hun.
”Pædagogerne
oplevede ofte et etisk dilemma, når de stod med et barn, der havde brug for et kram eller at sidde på skødet, men hvor de holdt afstand til barnet for at beskytte sig selv. Tanken var hele tiden i
baghovedet: Hvordan kan den her situation misforstås af forældre, der enten ser
den eller hører om den fra deres barn?”
I pædagogernes tilfælde førte
frygten til, at mange institutioner indførte retningslinjer
for pædagogerne og nogle steder særregler for de mandlige pædagoger. For
eksempel at man ikke måtte skifte ble uden andre voksne til stede, eller at
mandlige pædagoger ikke måtte tage børn på skødet. De retningslinjer var
Else-Marie Buch Leander med til at kortlægge i forskningsprojektet i 2013.
Kan gå ud over rekruttering
Og det er den samme defensive
kultur, vi nu ser tegn på hos lærerne, mener Else-Marie Buch Leander.
”Man holder barnet ud i strakt arm for at sikre sig, at man ikke
ender i en misforståelse. Også selvom man godt ved, at
det måske ikke er det bedste for barnet”, siger forskeren.
”Fælles for pædagoger og
lærere er, at barnet får en kolossal magt i den
situation. Med et fingerknips kan en karriere være
slut på grund af en misforståelse. Man kan godt være
bekymret for, at den risiko skræmmer lærere væk fra folkeskolen, hvor man
samtidig står med en stor inklusionsopgave, der kan kræve fysisk ageren. Men
man kan også bekymre sig for børnene, fordi det er jo i sidste ende også dem,
det går ud over, hvis lærerne ikke tør løfte deres opgave".
Det er en betragtning, Thomas Andreasen fra Danmarks Lærerforening, deler:
”Når man har en usikkerhed eller frygt for at agere, som man
egentlig mener er naturligt i specifikke situationer, så går det jo udover ens
faglige stolthed og den måde, man gerne vil være lærer på. Det er en tung vægt
at bære på. Derfor er det meget bekymrende, at vi ser denne her udvikling”.
Berøring skal være et legitimt værktøj
De undersøgelser,
Else-Marie Buch Leanders forskningsgruppe gennemførte, viste, at de fleste
pædagoger var glade for retningslinjerne for personalet, som opstod i kølvandet
på den voksende frygt for pædofili-anklager.
"De gav
tryghed og fælles linjer i institutionen. Men mange pædagoger var også kritiske
og fandt, at retningslinjerne skabte afstand til børnene”, siger Else-Marie
Buch Leander.
Forskerne selv konkluderede, at retningslinjerne var problematiske og del af en ’defensiv frygtkultur’, der på flere punkter undergravede fagligheden og diskriminerede mandlige pædagoger.
Alligevel er hun enig i det forslag, Danmarks Lærerforening og andre af skolens parter er kommet med om at præcisere reglerne for, hvad lærerne må og ikke må i forhold til brug af magtanvendelse i skolen.
”Det er ikke lige
så oplagt, at lærerne skal røre ved børnene i folkeskolen, som det er i
daginstitutionerne, hvor børnene kræver pleje. Derfor mener jeg, at det kan
være gavnligt at få slået fast, at der også i skolen er situationer, hvor det
er fagligt nødvendigt at røre ved børnene”.
Men hun advarer også om, at reglerne kan blive for præcise.
"Hvis det
bliver meget detaljeret, hvordan man må røre ved børnene, kan man
nemmere træde forkert, og reglerne skulle nødigt problematisere berøring
generelt. De skal snarere legitimere berøring som del af fagligheden",
siger hun.
Tag dialogen med forældrene
Forskeren oplevede i
pædagogernes tilfælde, at da hun og hendes kolleger
offentliggjorde deres resultater, blev mange forældre bekymrede for
retningslinjerne og mistænkeliggørelsen af mandlige pædagoger.
De ville stadig
have, at deres børn blev trøstet, hvis de havde behov for det, og de ville
stadig have mænd i daginstitutionen.
Derfor anbefaler hun, at man tager
dialogen med forældrene i folkeskolen om den stigende bekymring for at røre ved
elever.
"Det kunne
helt praktisk være et brev fra skolelederen eller et forældremøde, hvor man
siger til forældrene, at det her er begyndt at fylde i lærernes hverdag, men på
vores skole er vi interesseret i et godt og kærligt miljø, hvor der skal være
plads til at give kram eller skille to elever ad. På den måde kan man sætte
dialogen i gang med forældrene”, siger
Else-Marie Buch Leander.