Debat
Folkeskolens leder: Relationer under pres
Lærer-elev-relationen er en af de vigtigste lærerkompetencer. For øjeblikket er den under pres fra flere fronter.
Relationen mellem
lærer og elev er temaet på omtrent alle sider i årets sidste nummer af Folkeskolen. Børnehjemslæreren, der slås med sne med
eleverne i skoletiden. Den helt nyuddannede lærer, der tager ved lære af en
relationsstærk efterskolelærer. Humoren som et vigtigt værktøj i den daglige
undervisning.
Læreren er den enkeltfaktor, der har den
største betydning for, hvor meget eleverne lærer. Og én af de tre vigtigste
lærerkompetencer er relationskompetencen, viser forskningen. Børn har brug for
at føle, at de betyder noget for den voksne – det er afgørende for deres
trivsel og fremmende for deres læring.
Når barnet er charmerende, og læreren har
overskud, kommer det helt af sig selv. Men vi kan ikke satse på, at de to
faktorer er til stede i hver eneste lærer-elev-relation hver eneste dag. Derfor
er relationskompetencen en professionel kompetence, man lærer og løbende
arbejder med – og prøver at finde en måde at være relationskompetent lærer på,
som er autentisk for én selv.
For mange mennesker er der et fysisk,
kropsligt aspekt af relationer, ikke mindst i forhold til børn. At have
sneboldkamp, at kramme, at give highfives, at trøste,
at tumle, at tage på skødet. Inde i bladet kan du møde en lærer, Carmina
Cordeiro, som aldrig mere vil røre ved en elev, heller ikke for at trøste, hvis
barnet er faldet og har slået sig. Hun blev afskediget
øjeblikkeligt, da tre elever beskyldte hende for at have lagt hånd på
dem. Og som det også fremgår af Folkeskolens
artikelserie, så er det ikke alle elever, der bryder sig om, at læreren rører
ved dem, selv om de ved, at det er godt ment.
Så hvis
den gode relationskompetente pædagogik skal overleve i danske klasselokaler, skal lærere, pædagoger og
skoleledere tale højt med hinanden om, hvordan man på én gang viser
eleverne, at man vil dem, er autentisk og ikke overskrider deres grænser.
Og jeg gentager lige, så det også kan høres
helt ind på rådhuset i Vejen, hvor man for nylig besluttede at spare læreren
væk i nogle timer om ugen i udskolingen: En god relation mellem lærer og elev
er altafgørende for trivsel og læring. Det kan en computer ikke levere.