Inspiration - Tyskfransk
Undervisningen i bæredygtighed skal ikke kun foregå i naturfagene, skriver docent.
Foto: Unsplash/Guillaume de Germain
Økopædagogik i sprogfag: Bæredygtighed kan spille en vigtig rolle i undervisningen
Underviser og ph.d på Københavns Professionshøjskole har et forslag til, hvordan man kan lave bæredygtig undervisning i sprogfagene.
Bæredygtighed, grøn dannelse
eller grøn skole. Kært barn har mange navne. Uanset hvad man kalder det, er der
en global nødvendighed for at udvikle et ansvarligt handleperspektiv hos både
det enkelte individ og på samfundsplan.
Grundskolen er en central
medspiller i at uddanne elever til netop at tage medansvar i såvel eget som
andres liv; både lokalt, nationalt og globalt.
Her skal man huske på, at bæredygtighed
drejer sig om mere end naturfag, og undervisning i bæredygtighed kan have mange
forskellige perspektiver. Det kan både være økonomiske, samfundsmæssige,
sociale og naturvidenskabelige problemstillinger, der hænger sammen, og man får
et forskelligt svar på, hvad bæredygtighed er, alt efter hvilket perspektiv,
man anskuer spørgsmålet fra.
Der kan undervisningen i sprogfagene
række ud over den nationale dimension med et internationalt og globalt
perspektiv for fælles handling.
Sådan kan du planlægge din undervisning
Som underviser i franskfaget i læreruddannelsen og som forsker arbejder
jeg med bæredygtighed som undervisningsindhold, som bæredygtige arbejdsformer i
organiseringen af undervisningsforløb og som sproglig og kulturel
bæredygtighed. Sidstnævnte går på tværs af alle skolens fag.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Jeg vil her komme med et forslag til, hvordan man som sproglærer
kan udvikle bæredygtige arbejdsformer i organiseringen af undervisningsforløb
med et særligt fokus på franskfaget fra 5. til 10. klassetrin.
Når jeg her bruger begrebet
økopædagogik, dækker det både over tematikker i undervisningen og for anvendelsen
af det, man kalder det spiraliske princip for undervisning.
I anvendelsen af det spiraliske
princip er genanvendelse/genbrug af temaer og progression, der bygger på
gentagelse og kontinuerlig udvidelse af videnshorisonten hos elever og lærere,
helt centrale elementer i planlægning, gennemførelse, evaluering og
videreudvikling af forløb.
Fransklærere kan organisere
lektioner og undervisningsforløb ud fra en model i tre faser, der tager afsæt i
den sovjetiske psykolog Lev Vygotskijs tanker om stilladsering og ’zonen for
nærmeste udvikling’. Modellen bygger desuden på et spiralisk princip, hvor hver
enkelt fase gentager og udbygger den forrige. På den måde bygger man hele tiden
ny viden oven på allerede tillært stof.
Kort fortalt er udgangspunktet for
stilladserende undervisning, at man begynder med det, eleven kan lære ved egen
hjælp og derefter fokuserer på det, eleven har brug for at lære sammen med
andre med mere viden. Det kan f.eks være en lærer eller en klassekammerat.
Når lærere skal planlægge
undervisning ud fra disse principper, kan de derfor begynde med et fælles emne
for hele klassen, f.eks. et af FN’s verdensmål,
og derefter planlægge selve undervisningen ud fra deres solide kendskab til
elevernes forskellige kompetencer.
Måske vælger de, at nogle elever
skal lytte til podcasts om emnet, mens andre skal læse fagtekster og besvare
spørgsmål, mens andre igen skal arbejde med opgaver af mere problemorienteret
og undersøgende karakter. Her er det også vigtigt, at læreren tager afsæt i
meningsfulde emner, der involverer elevernes alder og interesser, nysgerrighed,
viden og færdigheder.
Tre faser for undervisningen
Når man kobler ’nærmeste
udviklingszone’ med det stilladserende og det spiraliske princip, får alle
elever mulighed for at lære et fælles emne i deres eget tempo og med forskellig
faglig støtte. Samtidig sikrer læreren, at aktiviteter og materialer er udfordrende
for alle elever. Det kan umiddelbart lyde som en fremgangsmåde, der kræver
meget forberedelse, og derfor kan det være godt at tænke på den stilladserende
undervisning i tre faser.
I før-fasen inddrager
lærerne elevernes forestillinger og deres eksisterende viden om FN’s 17
verdensmål. Denne fase er en form for brainstorm, hvor alle elever skal have
mulighed for at komme til orde, opbygge og dele deres viden, færdigheder og
holdninger med de andre elever og læreren.
Før-fasen lægger op til under-fasen,
der udgør forløbets eller lektionens kerneaktivitet. Her inddrager læreren den
viden, der kom til orde i før-fasen og sætter alle elevers fælles og
individuelle nye læring i spil i forhold til emnet, elevernes interesser og
faglige viden.
Efter-fasen
består af en evalueringsfase, hvor den tilegnede viden anvendes i forskellige
former for fælles og individuel evaluering af forløbets indhold, aktiviteter og
materialer. Evalueringen kan bestå af forskellige aktiviteter, fx
elevfremlæggelser af et analogt eller digitalt produkt eller en quizlet eller
kahoot, som giver læreren indblik i elevernes læring.