Bachelorprojekt

Line Mogensen

Kommenterede elevtegninger med understøttende lærer-elevsamtale som formativ evalueringsmetode i natur/teknologi

Line Mogensen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om, hvordan en lærer-elevsamtale kan understøtte elevtegninger som en formativ evalueringsmetode i natur/teknologi.

Lektor fra UCL Jelling, Maiken Rahbek, har indstillet Line Mogensen til en pris for hendes bachelorprojekt med følgende begrundelse:

"Censor og jeg har valgt at indstille Line til prisen for årets bedste bachelorprojekt, da hun tager fat i en aktuel problemstilling om, hvordan man kan i praksis kan arbejde med formativ evaluering i natur/teknologi. 

Dette gør hun med afsæt i en undersøgelse af elevtegninger som evalueringsmetode samt ved at undersøge hvilke muligheder og barriere lærere generelt oplever i forbindelse med formativ evaluering i N/T. På baggrund heraf kommer hun med konkrete og realiserbare handlemuligheder for den enkelte lærer og fagteams. 

Ud over at inddrage relevant forskning, viser Line indsigt i de metodemæssige muligheder og begrænsninger. Lines undersøgelse er selvstændig og grundig og bygger videre på et udviklingsprojektet i regi af naturfagsakademiet NAFA, som hun har deltaget i sammen med sine medstuderende i N/T. På den vis er Lines projektet også eksemplarisk i forhold til at positionering af studerende som medundersøgere i undervisningen på Læreruddannelsen kan skabe nysgerrighed og undring, som kan give de studerende lyst til yderligere selvstændig fordybelse."

Helt specifikt har Line Mogensen undersøgt, hvilke muligheder og barrierer skal der tages forbehold for i praksis på baggrund af N/T læreres holdninger til evaluering i N/T.

Hent projektet her:

Kommenteret elevtegninger med understøttende lærer-elevsamtale som formativ evalueringsmetode i Natur/teknologi

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.